TADEUSZ KANTOR W NOWYM JORKU. Fotografie Czesława Czaplińskiego.
Czesław Czapliński fotografował Tadeusza Kantora w Nowym Jorku w Teatrze LaMaMa E.T.C. dwukrotnie. W 1982 roku – podczas pokazów spektaklu „Wielopole, Wielopole” oraz w 1985, gdy Kantor przyjechał do Nowego Jorku na gościnne występy ze spektaklem „Niech sczezną artyści”. Unikatowym czarno-białym fotografiom z przedstawień towarzyszą barwne zdjęcia Nowego Jorku tamtych lat. Wystawa zamyka trwające w 2015 roku obchody ogłoszonego przez UNESCO Roku Tadeusza Kantora.
Fotografie: Czesław CzaplińskiProjekt graficzny: Robert PoryzałaProdukcja: Agnieszka Kubaś
Organizator: Instytut Teatralny im. Zbigniewa RaszewskiegoPartner: Muzeum Łazienki Królewskie
Tadeusz Kantor, “Wielopole, Wielopole”, Teatr La MaMa E.T.C., Nowy Jork, 1982. fot. Cz. Czapliński
Tadeusz Kantor, “Niech sczezną artyści”, Teatr La MaMa E.T.C., Nowy Jork, 1985. fot. Cz.Czapliński
Teatr La MaMa E.T.C., Nowy Jork, fot. Cz. Czapliński
WSTĘP WOLNY
ADRES:
Muzeum Łazienki Królewskie – Galeria Plenerowa, ul. Agrykoli (przy Alei Chińskiej)
Tadeusz Kantor był artystą wszechstronnym – reżyserem, aktorem, pisarzem, malarzem, poetą, scenografem, twórcą happeningów, teoretykiem sztuki, jedną z najwybitniejszych postaci polskiej awangardy XX wieku. Rok 2015, w którym przypada 100-lecie urodzin artysty, został ogłoszony przez UNESCO Rokiem Tadeusza Kantora.Niewątpliwie jednym z największych osiągnięć artystycznych Kantora były spektakle legendarnego Teatru Cricot 2, w ramach działalności którego powstały takie arcydzieła jak „Umarła klasa” (1975), „Wielopole, Wielopole” (1980) czy „Niech sczezną artyści” (1985).Światowej sławy fotograf Czesław Czapliński w 1982 i 1985 roku towarzyszył Tadeuszowi Kantorowi w nowojorskim w Teatrze La MaMa E.T.C., podczas pokazów dwóch spektakli Teatru Cricot 2.
Tadeusz ZielniewiczDyrektor Muzeum Łazienki Królewskie
Nowojorski sukces Tadeusza Kantora i jego wizyta w Teatrze La MaMa to jeden z najmniej znanych momentów w światowych peregrynacjach Teatru Cricot 2. Na szczęście utrwalony na zdjęciach Czesława Czaplińskiego. Teatr ma szczęście, że fotografia od swojego początku towarzyszy mu w każdym jego przejawie. Dzięki temu w roku 250-lecia teatru publicznego i 100-lecia urodzin Tadeusza Kantora także przy pomocy fotografii możemy o nieistniejącym już dziś teatrze opowiadać.
Dorota BuchwaldDyrektor Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego