„O!Swój!” to 36 godzinny cykl warsztatów dla nauczycieli szkół gimnazjalnych oraz licealnych eksplorujący metody pedagogki teatralnej jako pożyteczne narzędzia do pracy z uczniami w szkole oraz sposoby włączania tematów dotyczących niepełnosprawności w pracy z młodymi ludźmi. Drugim etapem programu jest wizyta z uczniami na spektaklu Teatru 21. Wszystkie 20 przedstawień będzie również otwartych dla widzów indywidualnych.Udział w projekcie jest bezpłatny, o zakwalifikowaniu decyduje kolejność zgłoszeń.Organizatorzy zapewniają wyżywienie dla uczestników projektu.
ZGŁOSZENIA:
Zgłoszenia prosimy kierować na adres e-mail: rezerwacje.teatr21@gmail.comlub telefonicznie:+48 792 665 861
ORGANIZATORZY:
PARTNERZY:
Stołeczne Centrum Edukacji KulturalnejInstytut Teatralny im. Zbigniewa RaszewskiegoProjekt dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
PROGRAM
- I WEEKEND: 11-12 kwietnia
11 kwietnia 2014, g. 16:00-19:00 oraz 12 kwietnia 2014 g. 9:00-11:15Warsztat integracyjny prowadzenie: JUSTYNA SOBCZYKmiejsce: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie
Pierwszy warsztat ma na celu zintegrowanie grupy uczestników i wprowadzenie ich w tematykę teatru włączającego i integrującego. Uczestnicy zapoznają się z działalnością Teatru 21, a także z ideą pedagogiki teatralnej w kontekście pracy z uczniami w szkole. Pierwszy warsztat dotyczy pracy z grupą, uczestnicy poznają ćwiczenia, które pomogą im odejść od sytuacji reżyserujący nauczyciel odtwarzający rolę uczniowie.
12 kwietnia 2014, g. 11:15-16:30Wykluczanie – Włączanie prowadzenie: JUSTYNA LIPKO-KONIECZNAmiejsce: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie
Podczas warsztatów Wykluczanie – Włączanie będziemy badać mechanizmy stygmatyzacji osób niepełnosprawnych w sferze publicznej: w szkole, w pracy, w przestrzeni miasta, w środkach masowego przekazu. Wspólna praca, w której za materiał wyjściowy posłużą artykuły prasowe, filmy, materiały z sieci, ale też osobiste doświadczenia uczestników warsztatów, będzie praktyczną próbą zbudowania scenariusza działań włączających osoby niepełnosprawne w przestrzeń społeczną – często w przestrzeń klasy czy szkoły.We wspólnym tworzeniu scenariusza włączania skorzystamy z narzędzi teatralnych i performerskich, dramaturgicznych.
- II WEEKEND: 9-10 maja
9 maja 2014, g. 16:00-19:00 oraz 10 maja 2014 g. 9:00-11:15Temat inności w literaturze dla dzieci i młodzieży. Od czytania do zabawy teatralnej prowadzenie: JUSTYNA CZARNOTAmiejsce: Stołeczne Centrum Edukacji Kulturalnej,
Temat inności jest często poruszany w literaturze dla najmłodszych – od „Brzydkiego kaczątka” Hansa Christiana Andersena po „Nusię i wilki” Pii Lindenbaum. Podczas warsztatów uczestnicy poznają sposoby twórczego przekładania tekstów literackich na teatralną zabawę. Wspólnie zastanowimy się, jak uczyć tolerancji w kreatywny sposób.
10 maja 2014, g. 11:15-16:30Słuchając głosu ciała (warsztat tańca i ruchu) prowadzenie: BOŻENA GAWERSKA-PANFILmiejsce: Stołeczne Centrum Edukacji Kulturalnej
Warsztat jest zaproszeniem nauczycieli i aktorów Teatru 21 do wspólnego doświadczania, wzajemnego inspirowania się i tworzenia poprzez pracę z ciałem. Celem warsztatu jest rozwijanie umiejętności kreatywnego myślenia i szukania twórczych rozwiązań w pracy z grupą. Walorem warsztatu jest możliwość wymiany twórczej i budowania relacji pomiędzy nauczycielami i młodzieżąaktorami Teatru 21. Temat warsztatu tworzy przestrzeń do wsłuchiwania się w siebie w Innych, bycia partnerem w tworzeniu. Doświadczanie swojego ciała w ruchu zbliża nas do samych siebie, do pełniejszego czucia a tym samym do świadomego bycia. Odpowiedź na pytanie „Kim jestem?” wypływa z ciała i świadomego poczucia jego centrum. Poruszanie się z takim nastawieniem otwiera osoby na siebie nawzajem, tworzy atmosferę akceptacji, życzliwości i poczucia bezpieczeństwa.
- III WEEKEND: 16-17 maja
16 maja 2014, g. 16:00-19:00 oraz 17 maja 2014 g.14:00-16:30Jak rozmawiać z dziećmi o Teatrze?prowadzenie: WIKTORIA SIEDLECKA-DOROSZ i JUSTYNA CZARNOTAmiejsce: Stołeczne Centrum Edukacji Kulturalnej
Poprzez działania teatralne uczestnicy poznają założenia pedagogiki teatru, ze szczególnym uwzględnieniem metodyki projektowania warsztatu wprowadzającego do przedstawiania lub analizującego obejrzany przez dzieci spektakl. Uczestnicy stworzą autorskie scenariusze warsztatów do konkretnego spektaklu Teatru 21, wcześniej zapoznając się z aktywnymi metodami wspomagającymi uczniów w pełniejszym doświadczeniu teatru.
17 maja 2014, g. 9:00- 13:30Podstawy pracy reżyserskiej prowadzenie: JUSTYNA SOBCZYK, TOMASZ DASZCZUK, JUSTYNA LIPKO-KONIECZNAmiejsce: Stołeczne Centrum Edukacji KulturalnejWarsztaty mają wzmocnić nauczycieli, którzy prowadzą uczniowskie grupy teatralne. Szkolenie zakłada wprowadzenie nauczycieli w metodologię tworzenia scenariuszy w oparciu o tematy, problemy i zagadnienia istotne dla grupy, z którą pracują. Tworzenie autorskich scenariuszy zakłada zaangażowanie uczniów w proces pracy już na etapie tworzenia scenariusza, zintegrowanie ich wokół tematu i rozbudzenie dyskusji wokół określonych zagadnień. Szkolenie jest przewidziane dla nauczycieli, którzy przy okazji realizacji spektaklu chcą dowiedzieć się więcej o grupie młodzieży , z którą współpracują.
PROWADZĄCY
Justyna Sobczyk – reżyserująca pedagog teatru (Universität der Künste, Berlin); pedagog (Pedagogika Specjalna, UMK Toruń), absolwentka kierunku wiedza o teatrze (Akademia Teatralna w Warszawie), stypendystka GFPS (Gemeinschaft für Wissenschaft und Kultur in Mittel und Osteuropa, Niemcy), DAAD (Deutscher Akademischer Austausch Dienst, Niemcy), w 2013 roku stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W trakcie studiów aktorka alternatywnego Teatru Wiczy w Toruniu. Od lat tworzy teatr z osobami niepełnosprawnymi (założycielka i reżyserka Teatru 21). Dodatkowo realizuje program pedagogiki teatralnej w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. W obszarze tym współpracuje z teatrami w całej Polsce. Prowadzi liczne warsztaty dla nauczycieli i instruktorów teatralnych oraz seniorów. Należy do grupy Latających Animatorów Kultury (Stowarzyszenie Inicjatyw Twórczych „Ę”), jest współzałożycielką Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Reżyserka spektaklu dla dzieci „Teatralny Plac Zabaw Jana Dormana” (nagrodzony na łódzkim festiwalu Teatralna Karuzela).
Justyna Czarnota – absolwentka filologii polskiej ze specjalnością nauczycielską i teatrologiczną Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Od 2010 roku związana z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, gdzie zajmuje się koordynacją projektu Nowa Siła Krytyczna oraz promocją wydarzeń skierowanych do dzieci i młodzieży (małe Warszawskie Spotkania Teatralne, Lato w teatrze), a ostatnio była tour menagerem projektów: „Teatralny Plac Zabaw Jana Dormana”, „Gdzie jest Pinokio?”, „Pippi Pończoszanka”, „REQUIEMASZYNA”. Współpracuje z Teatrem 21. Jest członkiem Stowarzyszenia Pedagogów Teatru.
Justyna Lipko-Konieczna – absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie, doktorantka w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Współautorka scenariuszy teatralnych oraz autorka dramaturgii m.in. przedstawień „Córeczki” w reżyserii Małgorzaty Głuchowskiej, „Teatralnego Placu Zabaw” w reżyserii Justyny Sobczyk. Współpracowała z Pawłem Miśkiewiczem przy spektaklach „Peer Gynt. Szkice z dramatu Henryka Ibsena” oraz przy „Klubie Polskim”. Współpracuje z Teatrem 21, z którym przygotowała spektakl „…I my wszyscy. Odcinek O”, „Śmiertelnie trudna gra”, „Statek miłości odc. 1″. Zawodowo związana z Teatrem Studio w Warszawie, gdzie pełni funkcję dramaturga.
Tomasz Daszczuk – reżyser, animator kultury, pedagog teatru. Absolwent Wydziału Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży przy Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej we Wrocławiu, animator kultury wykształcony przez Uniwersytet Warszawski Ukończył roczny kurs Pedagogów Teatru TISZ zorganizowany przez Instytut Teatralny. Kurs DRAMY I i II stopnia, potwierdzony rocznym kursem zorganizowanym przez ASSITEJ. Aktor z dyplomem eksternistycznym ZASP. Nauczyciel w stopniu: mianowany. Na co dzień w Stołecznym Centrum Edukacji Kulturalnej w Starej Prochowni, gdzie realizuje autorskie projekty teatralne z młodzieżą i osobami niepełnosprawnymi, inicjuje Festiwal SZTUKA DZIAŁA, organizuje Warszawski Festiwal Teatralny Młodych. Członek Stowarzyszenia Pedagogów Teatru oraz Stowarzyszenia, MOST NAD PUSTYNIĄ. Współtworzy formację KABARETUS FRASZKA zdobywcy m.in. GRAND PRIX festiwalu PAKA 2011 w Krakowie.
Wiktoria Siedlecka-Dorosz – absolwentka Akademii Teatralnej w Warszawie. Teatrolożka, instruktorka teatralna, animatorka działań artystycznych dzieci, młodzieży i dorosłych oraz osób z niepełnosprawnością. W trakcie podyplomowych studiów z zakresu arteterapii w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Odbywa staż arteterapeuty w Mazowieckim Specjalistycznym Centrum Zdrowia w Pruszkowie. Współprowadzi „Teatranki” w Instytucie Teatralnym w Warszawie. Animuje Teatr KLAMRA działający przy Stowarzyszeniu Rodzin i Przyjaciół Osób z Upośledzeniem Umysłowym „Chata z pomysłami”. Prowadzi zajęcia z teatroterapii w Towarzystwie Przyjaciół Dzieci w Helenowie. Jurorka konkursów recytatorskich i przeglądów teatralnych m.in.: Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego oraz Ursynowskiego Przeglądu Teatrów Dziecięcych i Młodzieżowych w Warszawie. Współzałożycielka działającego we Włocławku Stowarzyszenia Edukacyjno-Teatralnego „TeatrNasz”, które zajmuje się pracą teatralną z młodzieżą zagrożoną wykluczeniem, z niepełnosprawnymi oraz więźniami.
Bożena Gawerska-Panfil – psychoterapeutka tańcem i ruchem. Certyfikowana instruktorka improwizacji ruchu i symboliki ciała (Instytut Dynamiki Ruchu w Essen) oraz absolwentka Chrześcijańskiego Studium Teatru Ruchu. W swojej pracy wykorzystuje wiedzę i doświadczenie z zakresu Psychologii Ciała, Body Mind Centering®, Ruchu Autentycznego, Analizy Ruchu Labana oraz kontaktu improwizacji jako formy improwizacji tanecznej, gdzie kontakt fizyczny jest punktem wyjścia poszukiwań poprzez improwizację ruchową. Od 2008 r. współpracuje z Teatrem 21, wspierając pracę aktorów w zakresie rozwoju osobistego potencjału twórczego i warsztatu aktorskiego poprzez pracę z ciałem.
TEATR 21
Teatr 21 zrodził się z warsztatów teatralnych w Zespole Społecznych Szkół Specjalnych „Dać Szansę” w Warszawie. Członkami zespołu są osoby z zespołem Downa i autyzmem. Początkowo grupa pracowała nad nietypowymi szkolnymi przedstawieniami jasełkowymi pt. „Wiadomość nie z tej ziemi”, „Czekamy, czekamy…”, z czasem zaczęła realizować spektakle autorskie: „Orfeusz + Eurydyka = WNM” (2005), przetworzona historia miłosna mitycznych kochanków ; „Lot nad Panamą” (2006) na podstawie bajki Janoscha „Ach, jaka cudowna jest Panama”; ”Alicja” (2008) z inspiracji „Alicją w Krainie Czarów” oraz osobą jednej z aktorek – autystki, Marty Stańczyk, dalej happening „Miasto, Manifest” (2009), który krytycznie odnosił się do „(nie)obecności” osób niepełnosprawnych w przestrzeni miasta. Kolejnym spektaklem był „Portret” (2010), nietypowa podróż do środka głowy. Przedstawienie zostało zainspirowane książką Michele Lemieux pt. „Burzowa noc” (książka wyróżniona w Niemczech specjalną nagrodą w kategorii literatura młodzieżowa). W 2011 roku w ramach projektu dla Muzeum Historii Żydów Polskich, grupa przygotowała performance pt. „Uwaga, Purim!”, prezentowany na scenie Teatru Studio im. Stanisława Witkiewicza w Warszawie. Następnie powstało przedstawienie dla dzieci w wieku 3-7 lat „Ja jestem ja”. Premiera odbyła się w 2011 w Teatrze Baj w Warszawie.
W 2012 r. Teatr 21 po raz pierwszy zaprezentował się za granicą. Wraz z toruńskim artystą Stefanem Kornackim zawędrował aż do Kijowa, gdzie zainscenizował cztery performance w przestrzeni miejskiej. W listopadzie wystąpił zaś na NormalFestival w Pradze. W grudniu odbyła się premiera spektaklu „I my wszyscy. Odcinek 0”. W czerwcu 2013 r. było ono prezentowane na Festiwalu Malta w Poznaniu oraz Festiwalu Wioska Teatralna w Węgajtach (lipiec, 2013).