Dwujęzyczna publikacja „Post-Apocalypsis” towarzyszy noszącej ten sam tytuł polskiej wystawie narodowej, nagrodzonej Złotym Medalem podczas 13. edycji Praskiego Quadriennale (Prague Quadrennial of Performance Design and Space) – największej na świecie międzynarodowej imprezy poświęconej projektowaniu przestrzeni na potrzeby sztuk performatywnych i wizualnych.
Bezpośrednią inspiracją polskich kuratorów był spektakl Jerzego Grotowskiego Apocalypsis cum figuris – jedno z najważniejszych przedstawień XX wieku (rzadko publikowane fotografie Eustachego Kossakowskiego z pokazów tego spektaklu w Wenecji otwierają tę publikację). W idei ekspozycji bardzo wyraźnie pobrzmiewają idee romantyzmu, które domagają się nowego odczytania, już nie tylko narodowo-wyzwoleńczego, czy czysto ludzko-duchowego, ale takiego, które odsłania coraz wyraźniej myślenie o systemowym, globalnym, rozproszonym i relacyjnym życiu na Ziemi. Koncepcja natury jako scenografii dla romantycznych dramatów podkreślała praktykę teatru i przedstawienia jako jednego z pierwszych technologicznych laboratoriów aranżowania, zarządzania i bezpośredniego wpływania na stany społeczne. Teatralne eksperymenty, ograniczone niegdyś do przestrzeni scenicznej, zostały współcześnie rozciągnięte na całość działań społecznych, ujawniając szersze, transdyscyplinarne rozumienie projektowania jako skomplikowanych i często zakamuflowanych procesów inżynierii naturospołeczeństw.
Z esejów zaprezentowanych w tomie wyłania się właśnie wizja świata sieciowego i globalnego. Obok tekstów kuratorów Agnieszki Jelewskiej, Michała Krawczaka, i współpracującego z nimi scenografa i architekta Jerzego Gurawskiego, znajdziemy eseje historyków i badaczy teatru – Dobrochny Ratajczakowej i Dariusza Kosińskiego, polityka i działacza społecznego, związanego przez lata z partią Zieloni – Dariusza Szweda oraz wybitnej historyczki i teoretyczki literatury Marii Janion. Dzięki wielości perspektyw publikacja Post-Apocalypsis jest pełną historycznoteatralnych odniesień prezentacją różnych poglądów i idei oraz – przede wszystkim – próbą wskazania na skomplikowane związki, jakie tworzy współczesny człowiek z technonaturą, która nie tyle go otacza, ile wraz z nim kształtuje współczesną przestrzeń dla przetrwania życia na Ziemi.
Zawartość:
- Agnieszka Jelewska Post-Apocalypsis
- Michał Krawczak Ekosystem Post-Apocalypsis
- Jerzy Gurawski Przeciwko scenografii
- Maria Janion Kosmos natury
- Dariusz Kosiński Czarowna natura!
- Dobrochna Ratajczakowa Natura, technika i teatr
- Dariusz Szwed Demokracja energetyczna – power to the people
- wybór materiałów prasowych dot. spektakli: Marcin Cecko Balladyna, reż. Krzysztof Garbaczewski, Teatr Polski w Poznaniu, praprem. 25 stycznia 2013; Adam Mickiewicz Dziady. Mickiewicz. Performance, reż. Paweł Wodziński, Teatr im. Konieczki w Bydgoszczy, prem. 22 kwietnia 2011; Adam Mickiewicz Dziady, reż. Michał Zadara, Teatr Polski we Wrocławiu, prem. 15 lutego 2014