fbpx
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Partycypacje, emancypacje, transformacje. Teatr intelektualnej wspólnoty

Partycypacje, emancypacje, transformacje. Teatr intelektualnej wspólnoty

Cykl wykładów Łucji Iwanczewskiej poświęcony polskim formacjom intelektualnym od lat 70.

Jak w Polsce myśli się o wspólnocie? Jak się ją przedstawia? Jakie związki łączą życie intelektualne i społeczne Polaków?

Cykl poświęcony był polskim formacjom intelektualnym od lat 70. po współczesność i koncentrował się na ich oddziaływaniu społecznym w rejestrze przedstawieniowym i w wytwarzaniu wspólnoty. Wypracowane w relacji ze współczesną myślą europejską koncepcje filozoficzne zostały zderzone z ich społecznym praktykowaniem w teatrze i w przestrzeni dramatyzacji społecznych. Wykorzystując konkretne przykłady z przestrzeni polskiego życia publicznego – zjawiska artystyczne, wydarzenia i ruchy społeczne, projekty instytucjonalne, inicjatywy kulturalne – autorka odsłaniała filozoficzne podłoże społecznego zaangażowania.


Łucja Iwanczewska – adiunkt w Katedrze Performatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Absolwentka teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego i podyplomowych studiów z zakresu gender w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Autorka książek: Muszę się odrodzić. Inne spotkania z dramatami Stanisława Ignacego Witkiewicza (2007), Samoprezentacje. Sade i Witkacy (2010). Zajmuje się zagadnieniami performatyki, performatywnością zjawisk kultury współczesnej.

Program:

20 października 2016
Totalitaryzmy, nacjonalizmy i piknik z narodowcami

W polskiej historii intelektualnej lata 70. i 80. zajmują miejsce szczególne. W tym czasie dokonuje się przejście od krytyki marksizmu do krytyki wszelkich totalitaryzmów. Krytyka mechanizmów władzy reżimów totalitarnych stała się zarazem intelektualną i ideową walką o ustanowienie podmiotu obywatelskiego oraz podmiotowości polskiego społeczeństwa. Wypracowane na polu idei i filozofii wezwanie społeczeństwa do podmiotowości antytotalitarnej miało fundamentalne sprawcze konsekwencje. Skutkowało odpowiedzią w postaci realnego działania społecznego. W tak ustanowionej historycznie perspektywie krytycznej prowadząca wykład przyglądała się współczesnym odsłonom polskiego nacjonalizmu widocznego w sztuce i na ulicy.

link do rejestracji wykładu

3 listopada 2016
Kontestowanie konsensusu – opór/opozycja/sprzeciw

Wykład poświęcony był zagadnieniom filozofii opozycji, kształtowaniu się społecznych postaw krytycznych. Na przykładach polskiego życia przedstawieniowego refleksji poddane zostały narzędzia, mechanizmy i pola tematyczne procedur krytycznych.Omówione zostały zarówno strategie emancypacyjne ustanawiające polską nowoczesność na drodze wytwarzania tożsamości wspólnotowej, jak i te, które postulują politykę niezauważalności i rozbijają konieczność rozpoznania się w zbiorowej tożsamości.

link do rejestracji wykładu

1 grudnia 2016
Balcerowicz musi odejść – w imię Jakuba S.

Kapitalizm i jego kryzys, wyzysk, współczesne formy niewolnictwa, nierówności ekonomiczne i sfery społecznych wykluczeń, produkcja rzeczy i znaczeń, negocjowanie z imperium i powroty suwerennego wypartego – wykład poświęcony historii polskich przedstawień zarządzanych historią ekonomii i wielkiej transformacji.

link do rejestracji wykładu

15 grudnia 2016
Polski teatr krytyczny – negocjacje

Tematem wykładu były negocjacje, jakie w ostatnich dwóch dekadach polski teatr podjął z historią intelektualną lat 70. i 80. Analizując wybrane produkcje teatralne i ich społeczne oddziaływanie, prowadząca wykład wskazywała na formacje intelektualne wybierane jako najważniejsze i angażowane do konstruowania scenariuszy negocjujących z dominującymi narracjami historycznymi i tożsamościowymi polskiego społeczeństwa. Wykład był również okazją zbadania, jakie symbole, figury, partytury, idee polskiej historii intelektualnej są używane, rekonstruowane i dekonstruowane w tych współczesnych scenariuszach.

link do rejestracji wykładu

12 stycznia 2017
Konstrukcja Polski w procesie

Tytuł wykładu nawiązywał do międzynarodowej wystawy Konstrukcja w procesie z 1981 roku, która odbyła się w Łodzi i przeszła do historii jako fenomen pozaartystyczny i społeczny. Było to wydarzenie artystyczne, które powiązało artystów z robotnikami i działaczami Solidarności. Wychodząc od tego przykładu i czyniąc go metaforą rozważań, prowadząca wykład chciała opowiedzieć o budowaniu i tworzeniu się strategii partycypacyjnych na styku sztuki, polityki i społeczeństwa w polskiej nowoczesności.

16 lutego 2017
Kształty wspólnoty. Rekonstrukcje i nowe plany

Cykl wykładów Łucji Iwanczewskiej zwieńczył panel dyskusyjny. Poprzez medium teatru i przedstawień społecznych uczestnicy przyglądali się roli formacji intelektualnych w konstruowaniu projektów wspólnotowych, pytali o funkcję sztuki grającej o najwyższe narodowe stawki i kształt imaginarium społecznego, o strategie ustanawiania tożsamości zbiorowej na styku sztuki i polityki. Paneliści przyglądali się również dominującym modelom wspólnotowym i związanym z nimi zagrożeniami i nadziejami. W dyskusji wzięli udział: Aleksander Smolar, Przemysław Czapliński i Paweł Wodziński. Rozmowę prowadziła Łucja Iwanczewska.

link do rejestracji panelu