fbpx
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Finaliści X Konkursu „Klasyka Żywa”

Podczas Opolskich Konfrontacji Teatralnych „Klasyka Żywa”, będących finałem Konkursu, zaprezentowanych zostanie 7 spektakli z Bielska-Białej, Gdańska, Kalisza, Koszalina, Krakowa i Warszawy.
opublikowano 14 lutego 2025
„Wesele” Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Mai Kleczewskiej z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, fot. Bartek Barczyk
1/7
Oto tytuły spektakli, które zakwalifikowały się do finału Konkursu „Klasyka Żywa”, a także lista nagrodzonych inscenizacji, które nie dostały się do finału. W ramach jubileuszowej X edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej i Europejskiej zgłoszono rekordową liczbę 107 spektakli. Podczas 49. Opolskich Konfrontacji Teatralnych zaprezentowane zostaną inscenizacje klasyki polskiej, a także, po raz pierwszy w konkursie, przedstawienia z kanonu literatury europejskiej.

 

Jak podkreśla przewodniczący Komisji artystycznej X Konkursu, Michał Mizera: „Tegoroczna edycja jest wyjątkowa: do klasyki polskiej włączono klasykę europejską i ten ruch okazał się ożywczy. Zgłosiło się 118 spektakli, Komisja Artystyczna przyjęła 107, z czego aż 27 to właśnie propozycje europejskie. Nie można nie zauważyć wzrostu zgłoszeń klasyki polskiej w porównaniu z latami ubiegłymi (59 zgłoszeń w 2024 roku, 39 zgłoszeń w 2023 roku). Konkurs zaczyna rozwijać skrzydła nad polskim teatrem” – podkreśla renomę Konkursu jego przewodniczący.

 

Podczas 49. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych „Klasyka Żywa”, które odbędą się w drugiej połowie czerwca, o główną nagrodę rywalizować będą ze sobą finałowe spektakle (wymienione w kolejności alfabetycznej):

  1. „Ciemności kryją ziemię” Jerzego Andrzejewskiego w reżyserii Tomasza Fryzła z Teatru Wybrzeże w Gdańsku,
  2. „Do piachu” Tadeusza Różewicza w reżyserii Witolda Mazurkiewicza i Janusza Opryńskiego z Teatru Polskiego w Bielsku-Białej,
  3. „Państwo/Der Staat” Platona w reżyserii Jana Klaty z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie,
  4. „Solaris” Stanisława Lema w reżyserii Darii Kopiec z Bałtyckiego Teatru Dramatycznego im. Juliusza Słowackiego w Koszalinie,
  5. „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Mai Kleczewskiej z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie,
  6. „Wszystko dobre, co się dobrze kończy” Williama Shakespeare’a w reżyserii Szymona Kaczmarka z Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu,
  7. „Zemsta” Aleksandra Fredry w reżyserii Michała Zadary z Teatru Komedia w Warszawie.
„Ciemności kryją ziemię” Jerzego Andrzejewskiego w reżyserii Tomasza Fryzła z Teatru Wybrzeże w Gdańsku, fot. Dawid Stube
„Do piachu” Tadeusza Różewicza w reżyserii Witolda Mazurkiewicza i Janusza Opryńskiego z Teatru Polskiego w Bielsku-Białej, fot. Dorota Koperska
„Państwo Der Staat” Platona w reżyserii Jana Klaty z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, fot. Bartek Barczyk
„Solaris” Stanisława Lema w reżyserii Darii Kopiec z Bałtyckiego Teatru Dramatycznego im. Juliusza Słowackiego w Koszalinie, fot. Izabela Rogowska
„Wesele” Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Mai Kleczewskiej z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, fot. Bartek Barczyk
„Wszystko dobre, co się dobrze kończy” Williama Shakespeare’a w reżyserii Szymona Kaczmarka z Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu, fot. Krzysztof Bieliński
„Zemsta” Aleksandra Fredry w reżyserii Michała Zadary z Teatru Komedia w Warszawie, fot M Zimakiewicz

„Wybór był trudny a werdykt w pewnej mierze oddaje różnorodność myślenia i teatrów, i Komisji Artystycznej, o klasyce żywej. Są w tym gronie i przedstawienie klasyczne, i progresywne, zarówno „wierne autorowi”, jak i mocno z nim polemizujące. Są interpretacje, adaptacje, przepisania i inspiracje. Wszystkie bez wyjątku świadczą o żywym dialogu z przeszłością. Dialogu pozwalającym zrozumieć współczesność i kształtować przyszłość” – podkreśla Michał Mizera. – „Osobiście się cieszę, że w finałowej konstelacji obok Fredry, Wyspiańskiego i Żeromskiego, Gombrowicza i Różewicza, Andrzejewskiego i Lema pojawili się Platon, Szekspir i Cervantes. To dobry prognostyk kolejnej edycji, znowu wyjątkowej, bo zwieńczonej w przyszłym roku jubileuszowymi 50, Ogólnopolskimi Konfrontacjami Teatralnymi „Klasyka żywa”!”.


Komisja Artystyczna, która obradowała w składzie: Sebastian Duda, Agnieszka Marszałek, Michał Mizera (przewodniczący), Ewa Partyga, Ewelina Pietrowiak, Magdalena Rewerenda i Jacek Wakar, zdecydowała również o przyznaniu szeregu nagród dodatkowych dla spektakli, które nie zakwalifikowały się do opolskiego finału Konkursu.

Wyróżnienia honorowe przyznane zostały czterem inscenizacjom:

  • „Don Kichot” Miquela de Cervantesa w reżyserii Jakuba Roszkowskiego (Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach),
  • „Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo” Stefana Żeromskiego w reżyserii Darii Kopiec (Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy),
  • „Iwona, księżniczka Burgunda” Witolda Gombrowicza w reżyserii Adama Orzechowskiego (Teatr Wybrzeże w Gdańsku),
  • „w.a.s.o.w.s.k.i. / FOTOPLASTYKON” na podstawie piosenek Jerzego Wasowskiego w reżyserii Ewy Konstancji-Bułhak (Teatr Collegium Nobilium).
„Don Kichot” Miguela de Cervantesa w reżyserii Jakuba Roszkowskiego (Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach), fot. Przemysław Jendroska
„Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo” Stefana Żeromskiego w reżyserii Darii Kopiec (Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy)
„Iwona, księżniczka Burgunda” Witolda Gombrowicza w reżyserii Adama Orzechowskiego (Teatr Wybrzeże w Gdańsku), fot. Natalia Kabanow
„w.a.s.o.w.s.k.i. FOTOPLASTYKON” na podstawie piosenek Jerzego Wasowskiego w reżyserii Ewy Konstancji-Bułhak (Teatr Collegium Nobilium), fot. Kamila Szczesniak

Nagroda Specjalna im. Stanisława Hebanowskiego za polskie najciekawsze odkrycie repertuarowe została przyznana dwóm spektaklom, które zostały stworzone przez organizacje pozarządowe, a są to: „Koniec półświni” Helmuta Kajzara w reżyserii Jury Dziwakowa i Pauliny Prokopiuk z Fundacji INEXKULT oraz „Deszcz” Mirona Białoszewskiego w reżyserii Marcina Bartnikowskiego oraz Marcina Bikowskiego z Teatru Malabar Hotel.

„Koniec półświni” Helmuta Kajzara w reżyserii Jury Dziwakowa i Pauliny Prokopiuk z Fundacji INEXKULT
„Deszcz” Mirona Białoszewskiego w reżyserii Marcina Bartnikowskiego oraz Marcina Bikowskiego z Teatru Malabar Hotel, fot. P. Czarnecki

Nagroda Specjalna im. Stanisława Hebanowskiego za europejskie najciekawsze odkrycie repertuarowe trafiła do dwóch nieoczywistych inscenizacji p.t.: „Historia Henryka IV z opisem bitwy pod Shrewsbury między księciem Henrykiem a lordem Henrykiem Percym wraz z szelmostwami sir Falstaffa” Williama Shakespeare’a w reżyserii Ivana Alexandre’a z Teatru Polskiego im. A. Szyfmana w Warszawie oraz „Życie Galileusza” Bertolta Brechta w reżyserii Konrada Imieli z Teatru im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu.

„Historia Henryka IV z opisem bitwy pod Shrewsbury między księciem Henrykiem a lordem Henrykiem Percym wraz z szelmostwami sir Falstaffa” Williama Shakespeare’a w reżyserii Ivana Alexandre’a z Teatru Polskiego im. A. Szyfman
„Życie Galileusza” Bertolta Brechta w reżyserii Konrada Imieli z Teatru im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu, fot. Tobiasz Papuczys

Komisja Artystyczna zdecydowała także o przyznaniu nagród dodatkowych:

  • Dorocie Bzdyli za rolę w spektaklu „Czekając na dzień” Stelli Fidelseid w reżyserii Anny Skuratowicz (Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie),
  • Darii Kopiec za reżyserię spektaklu „Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo” Stefana Żeromskiego (Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnic),
  • Szymonowi Kuśmiderowi za rolę Falstaffa w spektaklu „Historia Henryka IV z opisem bitwy pod Shrewsbury między księciem Henrykiem a lordem Henrykiem Percym wraz z szelmostwami sir Falstaffa” Williama Shakespeare’a w reżyserii Ivana Alexandra (Teatr Polski im. A. Szyfmana w Warszawie),
  • Oldze Lisieckiej za kierownictwo muzyczne i aranżacje utworów na zespół a’capella do spektaklu „w.a.s.o.w.s.k.i. / FOTOPLASTYKON” na podstawie piosenek Jerzego Wasowskiego w reżyserii Ewy Konstancji-Bułhak (Teatr Collegium Nobilium),
  • Karolowi Nepelskiemu za przestrzeń muzyczną spektaklu „Solaris” Stanisława Lema w reżyserii Waldemara Raźniaka (Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie),
  • Jakubowi Roszkowskiemu za adaptację „Don Kichota” Miguela de Cervantesa w jego reżyserii (Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach),
  • Karolinie Staniec za rolę w spektaklach „Dzieje grzechu” Stefana Żeromskiego w reżyserii Wojciecha Rodaka oraz Solaris Stanisława Lema w reżyserii Waldemara Raźniaka (Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie),
  • Marcie Ziębie za rolę w spektaklu „Balkony – pieśni miłosne” na podstawie Federica Garcii Lorki oraz Johna Maxwella Coetzee’ego w reżyserii Krystiana Lupy (Teatr Polski w Podziemiu, Wrocław).

KONTAKT

Krzysztof Olichwier – koordynator
tel.: +48 733 916 116
klasyka@instytut-teatralny.pl

Adrianna Wolińska – biuro Konkursu
tel. +48 791 877 377
klasyka@instytut-teatralny.pl

PROMOCJA

Aleksandra Urban
tel. +48 730 116 120 
aurban@instytut-teatralny.pl


„Klasyka Żywa”

Celem Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej i Europejskiej „Klasyka Żywa” jest wzmocnienie zainteresowania współczesnych twórców polskiego teatru dawną literaturą posiadającą potencjał sceniczny i mogącą stać się przedmiotem twórczej reinterpretacji i dialogu z dzisiejszymi odbiorcami. Finał Konkursu odbywa się co roku podczas Opolskich Konfrontacjach Teatralnych organizowanych w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu.

Więcej informacji: www.klasykazywa.pl


Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.

(Przeczytaj więcej na ten temat)

Powiązane

Zobacz również