fbpx
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Dyskusja „Mono w Instytucie/Mono w Polsce” | Otwarta Scena IT

Dyskusja „Mono w Instytucie/Mono w Polsce” | Otwarta Scena IT

Dyskusja podsumuje trzyletni cykl „Mono w Instytucie” oraz będzie próbą całościowego spojrzenia na zjawisko monodramu w polskim teatrze.
opublikowano 3 lutego 2025
Instytut Teatralny zaprasza 7 marca o godz. 19:00 na dyskusję „Mono w Instytucie/Mono w Polsce”. W rozmowie udział wezmą dr hab. Katarzyna Flader-Rzeszowska, prof. UKSW, dr Tomasz Miłkowski, Katarzyna Sygitowicz-Sierosławska, Mateusz Nowak (prowadzenie) oraz publiczność. Dyskusja odbędzie się w ramach projektu Otwartej Sceny IT. Wstęp bezpłatny, obowiązuje rezerwacja miejsc pod adresem bilety@instytut-teatralny.pl.

 

W 1959 roku na scenie warszawskiego teatru STS odbyła się premiera monodramu „Wieża malowana” Wojciecha Siemiona. Z kolei w 1966, z inicjatywy Wiesława Gerasa, w Piwnicy Świdnickiej we Wrocławiu Danuta Michałowska z monodramem „Komu bije dzwon” zainaugurowała 1. Ogólnopolski Przegląd Teatrów Jednego Aktora.

Nikt wtedy nie przypuszczał, że premiera monodramu Wojciecha Siemiona będzie początkiem „nowożytnych” dziejów tego gatunku, a inicjatywa W. Gerasa stanie się podstawą do unikatowego w skali świata rozwoju tej formy w Polsce oraz da asumpt do jej rozpropagowania na arenie międzynarodowej w formie festiwali i przeglądów oraz powstania sieci ITI Monodrama Forum przy Międzynarodowym Instytucie Teatralnym.

Zapraszamy do udziału w dyskusji podsumowującej trzy lata funkcjonowania cyklu „Mono w Instytucie” w Instytucie Teatralnym. Rozmowa stanowić będzie próbę zrewidowania stanu wiedzy o monodramie w Polsce, jego wieloletniej przeszłości oraz teraźniejszości. Podejmiemy się również próby oceny funkcjonowania tej formy teatralnej wśród innych gatunków oraz na tzw. „rynku” teatralnym w Polsce. Spotkanie będzie również płaszczyzną do wymiany rekomendacji i krytycznego spojrzenia na propozycje repertuarowe w naszym, krajowym, teatrze jednego aktora/jednej aktorki.

Cykl „Mono w Instytucie” w latach 2022-2024 był wielopokoleniową przestrzenią konfrontacji dokonań twórczych polskich monodramistek i monodramistów. Zaprezentowaliśmy 23 tytuły różnorodne pod względem stylistyk, tematów oraz sposobów produkcji.

Dyskusja podsumowująca nie będzie miała charakteru stricte naukowego. Kierujemy ją przede wszystkim do animatorek i animatorów kultury teatralnej (pracownice i pracownicy domów i ośrodków kultury), wykonawców i wykonawczyń teatru jednego aktora/jednej aktorki oraz publiczności zainteresowanej tą formą wypowiedzi teatralnej.

Czas trwania: 90 minut


W dyskusji udział wezmą:

dr hab. Katarzyna Flader-Rzeszowska, prof. UKSW – teatrolożka, krytyczka teatralna, wykładowczyni akademicka. Autorka książek „Wędrowanie… Jednoosobowy teatr Wiesława Komasy”, „Wypowiedzieć człowieka. Poezjoteatr Tadeusza Malaka” i in. Współpracuje na stałe m.in. z marką „MONOTEATR” (Teatr w Oknie i Fundacja Theatrum Gedanense, Gdańsk).

dr Tomasz Miłkowski – dziennikarz i krytyk teatralny, redaktor naczelny czasopisma internetowego „Yoricka”. Przewodniczący polskiej sekcji Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych – AICT/IACT – od 2016 honorowy wiceprzewodniczący tej organizacji. Autor książek, m.in.: „166 monodramów”, „Pip Utton i jego maski”, „Różewicz solo”, „Teatr Norwida”, „Teatr Siemion”, „Zakochany Pielgrzym. Samogry Bogusława Kierca”. Redaktor publikacji „50 lat WROSTJA. Po teatrze jednego aktora oprowadza Wiesław Geras” oraz „Wrocławskie rozmowy. Czy teatr jednego aktora jest teatrem ubogim?”

Katarzyna Sygitowicz-Sierosławska – dyrektora Festiwalu „Sam na scenie” w Słupsku, prezeska Słupskiego Towarzystwa Kultury Teatralnej „Teatr Rondo” w Słupsku, zastępczyni dyrektorki Słupskiego Ośrodka Kultury, animatorka kultury teatralnej, producentka i reżyserka monodramów.

oraz publiczność.

Prowadzenie: Mateusz Nowak, kurator cyklu „Mono w Instytucie”. Prezes Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Instytutu Teatralnego /ITI/, monodramista, konsultant programowy ogólnopolskich i międzynarodowych festiwali teatralnych, manager kultury, instruktor teatralny.


Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, ale z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc konieczna jest rezerwacja. Można jej dokonać pod adresem: bilety@instytut-teatralny.pl. Rezerwacja będzie ważna po otrzymaniu wiadomości potwierdzającej, która zostanie wysłana w ciągu trzech dni roboczych. Osoby, które nie dokonały rezerwacji, będą wpuszczane w ramach dostępnych miejsc.


Zapraszamy również na monodram „Dziewictwo, osobna kategoria istot zamkniętych” w reżyserii i wykonaniu Zuzanny Wiatr, który zostanie zaprezentowany o godzinie 18.00 (bilety w cenie 30 zł dostępne poprzez stronę Instytutu).

Biuro obsługi widowni
tel. +48 791 877 377
bilety@instytut-teatralny.pl

Koordynatorka Otwartej Sceny Instytutu Teatralnego
Olga Sobkowicz
tel. +48 570 001 113
osobkowicz@instytut-teatralny.pl


MONO W INSTYTUCIE

Rozpoczęty w 2022 roku cykl, który postawił sobie za cel wykreowanie na teatralnej mapie Warszawy miejsca prezentacji dokonań polskiego i światowego monodramu. W ramach cyklu zaprezentowane zostały jednoosobowe formy teatralne w wykonaniu m.in.: Stanisławy Celińskiej, Lidii Danylczuk (UKR), Ireny Jun, Mai Komorowskiej, Gabrieli Muskały, Agnieszki Przepiórskiej, Joanny Szczepkowskiej, Julii Wyszyńskiej, Ziuty Zającówny, Jowity Budnik, Jarosława Gajewskiego, Doroty Landowskiej, Anny Seniuk, Jana Peszka, Wiesława Komasy, Karoliny Sadowskiej, Anny Skubik-Sigali i Katarzyny Siergiej. Po każdym monodramie odbywała się rozmowa z twórcami prowadzona przez kuratora cyklu – Mateusza Nowaka.


OTWARTA SCENA INSTYTUTU TEATRALNEGO

Projekt powstał z myślą o egalitarności, różnorodności i dialogu. W jego ramach Instytut Teatralny bezpłatnie udostępnia swoją salę teatralnym na organizację wybranych niekomercyjnych wydarzeń otwartych i zamkniętych o charakterze teatralnym, środowiskowym. Wydarzenia zgłaszane przez podmioty zewnętrzne są rozpatrywane przez zespół oceniający i po uzyskaniu akceptacji wchodzą w skład programu Otwartej Sceny.


Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.

(Przeczytaj więcej na ten temat)

minione daty

Data Godzina Wydarzenie Wstęp
piątek 07.03.2025
19:00
19:00 Rezerwacja miejsc

Powiązane

Zobacz również