fbpx
Egalitarność, różnorodność i dialog. Program Instytutu Teatralnego na lata 2024-2027

Egalitarność, różnorodność i dialog. Program Instytutu Teatralnego na lata 2024-2027

1 listopada rozpoczęła się trzyletnia kadencja Justyny Czarnoty-Misztal jako dyrektorki Instytutu Teatralnego. Czego możemy spodziewać się w placówce na Jazdowie do 2027 roku?
opublikowano 5 listopada 2024
Egalitarność, różnorodność i dialog to filary, na których będzie się opierał rozwój Instytutu Teatralnego w kolejnych trzech latach. „Chcę, żeby Instytut Teatralny tworzył przestrzeń i warunki umożliwiające dostrzeżenie i uznanie różnych głosów, interesów, możliwych ścieżek i punktów widzenia na teatr” – pisze Justyna Czarnota-Misztal, nowa dyrektorka Instytutu Teatralnego, w swojej koncepcji programowej.

 

Zespół jako fundament

Justyna Czarnota-Misztal kładzie duży nacisk na to, że zespół Instytutu będzie dla niej istotnym partnerem w tworzeniu programu na kolejne lata: „Szczególną wagę przykładam do potencjału zespołu i bazowania na jego wiedzy, doświadczeniu i pomysłach. Kadrę Instytutu tworzy grono wybitnych specjalistek i specjalistów, ekspertek i ekspertów rozmaitych obszarów życia teatralnego”. Dowodem na ekspercką i sprawczą siłę pracowników Instytutu była kwietniowa debata „Po co nam Instytut Teatralny?” oraz późniejsze spotkania z kandydatami na stanowisko dyrektora. Dzięki tym inicjatywom – otwarciu na środowiskowy dialog, warsztatom i wspólnym rozmowom – zespół IT pokazał, że ma realny wpływ na to, jaki kształt przybierze w przyszłości nasza instytucja. To grupa pełna różnorodnych poglądów i postaw, co z jednej strony jest ogromną wartością, ale też wyzwaniem przy budowaniu wspólnego kierunku. „Szukanie jakości współpracy wewnątrz Instytutu powinno być czytelnym sygnałem tego, że jako instytucja centralna i narodowa zachęcamy do takiego dialogu również inne miejsca i środowisko jako całość” – podkreśla Czarnota-Misztal.

Ewaluacja istniejącego programu

Instytut Teatralny w ciągu kilku najbliższych lat ma stać się think thankiem, wypracowującym rozwiązania możliwe do wdrożenia, a taże hubem dla osób zajmujących się szeroko rozumianym życiem teatralnym. Nie stanie się to jednak bez przeanalizowania funkcjonujących działań i ich optymalizacji. W pierwszym roku pracy Czarnota-Misztal chce skupić się na ewaluacji dotychczasowych działań i zadbaniu o ich najwyższą jakość w kolejnych latach. Jej celem jest „budowanie szerokiego zainteresowania teatrem i umożliwienie społeczeństwu uczestnictwa w życiu teatralnym”, a także sieciowanie i inicjowanie środowiskowego dialogu ponad podziałami. Budowaniu tego porozumienia ma służyć m.in. sala teatralna. Będzie ona sercem środowiska teatralnego, miejscem gorących debat i dyskusji. To tutaj miałyby pracować grupy robocze opracowujące rekomendacje dla środowiska teatralnego i prezentujące możliwości wdrażania ich w życie. Czarnota-Misztal zapowiada powołanie kilkuosobowego zespołu, który w danym sezonie koordynowałby te inicjatywy i opracowywałby swoistą bazę wiedzy do przyszłego wykorzystania.

Rozwijanie współpracy międzynarodowej

Ważną rolę w działalności Instytutu Teatralnego odgrywa budowanie międzynarodowych platform badawczych. Jedną z nich jest „Odzyskana awangarda”, gromadząca badaczki i badaczy z regionu Europy Środkowo-Wschodniej. W przyszłości Czarnota-Misztal planuje zainicjować nowy projekt na podobną skalę. Kolejnym ważnym punktem rozwijania współpracy międzynarodowej jest dołączenie Instytutu do sieci takich jak Culture Action Europe czy International Network for Contemporary Performing Arts, dających możliwości wymiany wiedzy i wzajemnych inspiracji.

Przejęcie programu „Teatr”

Jeszcze w listopadzie Instytut Teatralny ogłosi nabór do Programu Ministra „Teatr”, którego prowadzenie przejął od Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Będzie to pierwszy prowadzony przez Instytut Teatralny program Ministra. Celem nowej dyrekcji będzie przygotowanie struktury organizacyjno-merytorycznej dla nowego zadania, by był on sprawnie procedowany i kompatybilny z resztą działań prowadzonych przez Instytut.

Pełny program Justyny Czarnoty-Misztal możecie przeczytać tutaj.

***

Justyna Czarnota-Misztal powołana została na stanowisko dyrektora 24 października 2024 przez Ministrę Hannę Wróblewską w wyniku procedury konkursowej, która odbyła się na przełomie września i października. Pierwszym dyrektorem Instytutu Teatralnego, w latach 2003-13, był Maciej Nowak. W latach 2014-18 placówką kierowała Dorota Buchwald. 1 listopada 2019 r. na stanowisko dyrektora powołana została Elżbieta Wrotnowska-Gmyz, która od kwietnia pełniła obowiązki dyrektora tej instytucji. Jej kadencja upłynęła z końcem października tego roku.


 

Justyna Czarnota-Misztal jest pedagożką teatru i menadżerką kultury. W latach 2010-2022 pracowała w Instytucie Teatralnym, a w latach 2016-22 była kierowniczką Działu Pedagogiki Teatru. Była dwukrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest członkinią Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Od 2020 r. wykłada na Podyplomowych Studiach Zarządzania Kulturą przy Instytucie Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk.

Wraz z Martą Stańczyk jest laureatką nagrody 28. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej za tekst spektaklu „Królestwa” w reżyserii Justyny Sobczyk (2022). Z Kolektywem Kobietostan otrzymała również Nagrodę im. Haliny Machulskiej 2023.

Jako freelancerka prowadzi warsztaty dla różnych instytucji i organizacji w całej Polsce oraz projektuje materiały edukacyjne i rozwojowe. Była kuratorką małych Warszawskich Spotkań Teatralnych (2019), a w 2024 r. kuratorowała niedawno zakończonej 6. edycji Małej Boskiej Komedii w Teatrze Łaźnia Nowa – najważniejszego w Polsce przeglądu spektakli dla młodych widzów.

Fot. Maciej Czerski


Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.

(Przeczytaj więcej na ten temat)

Powiązane

Zobacz również