Instytut Teatralny zaprasza 14 listopada o 18:00 na drugi wykład z cyklu „Biografie w teatrze polskim XXI wieku. Teksty – preteksty – performanse” zatytułowany „Biogramat i bioteatr – nowe formy dramatyczno-teatralne czy hybrydy gatunkowe…?”. Wykład poprowadzi dr hab. prof. UŚ Beata Popczyk-Szczęsna. Wstęp bezpłatny, obowiązuje rezerwacja miejsc pod adresem bilety@instytut-teatralny.pl.
Jak wystawić biografię na scenie? Twórcy spektakli biograficznych sięgają po różnorodne środki i techniki teatralne. Niektóre z nich stały się nawet na tyle popularne, że doczekały się własnych nazw: biogramat i bioteatr, które pojawiają się w opracowaniach oraz w recenzjach przedstawień.
Określenie biogramat powstało z połączenia słów biografia i dramat. To tekst teatralny, w którym głównym przedmiotem reprezentacji są fragmenty życiorysu wybranej osoby. Z kolei w bioteatrze najważniejsze jest uobecnienie w działaniu scenicznym fragmentów czyjejś (cudzej lub własnej) biografii.
Podczas drugiego wykładu przyjrzymy się przedstawieniom biograficznym jako określonej formie gatunkowej. Czy twórczość tego rodzaju stanowi przykład nowej konstrukcji dramatyczno-teatralnej? Jakie są podstawowe wyznaczniki i dominanty estetyczne, pozwalające wyodrębnić, opisać, a może nawet usystematyzować niesłychanie zróżnicowane przykłady biogramatu i bioteatru? Jak sytuować praktyki biografizowania w teatrze wobec biografii jako takiej, a więc gatunku opisywanego przez teoretyków jako „zmącony”, „pojemny”, „hybrydyczny”?
W szukaniu odpowiedzi na te niełatwe i wielowątkowe zagadnienia pomogą nam przykłady spektakli z polskiego podwórka. Będą to zarówno kameralne monodramy biograficzne, jak na przykład W promieniach Artura Pałygi – o Marii Skłodowskiej-Curie – czy wieloosobowe spektakle na podstawie tekstów Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk – o znaczących w naszej kulturze postaciach historycznych: Popiełuszko z Teatru Polskiego w Bydgoszczy oraz Kuroń. Pasja według świętego Jacka z Teatru Powszechnego w Warszawie.