fbpx
„Wieczór Trzech Króli albo co wolicie. Drag Kingi robią Szekspira” | Fundacja HerStory | OFF Polska 2024

„Wieczór Trzech Króli albo co wolicie. Drag Kingi robią Szekspira” | Fundacja HerStory | OFF Polska 2024

​​Klasyka, kanony, uniwersalne piękno: to NIE jest ten spektakl. Ten spektakl jest o dragu. A drag to sztuka podważania każdej normy, robienia zamętu i wywoływania radosnych zwątpień.
opublikowano 16 września 2024

„Wieczór Trzech Króli albo co wolicie. Drag Kingi robią Szekspira” | Fundacja HerStory | Brokatowa Wstęga Mobiusa

5 października | 19:00
Teatr Potem-o-tem Nowolipki 2/2a Warszawa
6 października | 15:00 i 18:00
Teatr Potem-o-tem Nowolipki 2/2a Warszawa
26 października | 17:00 i 20:00
Studio na Grobli Instytutu Grotowskiego na Grobli 30/32 Wrocław

​​

Klasyka, kanony, uniwersalne piękno: to NIE jest ten spektakl. Ten spektakl jest o dragu. A drag to sztuka podważania każdej normy, robienia zamętu i wywoływania radosnych zwątpień.

Do swojego świata zapraszają dragkingowie, czyli osoby odgrywające na scenie przerysowaną męskość. Na scenie zobaczymy kulisy ich sztuki, bo jest to spektakl o robieniu spektaklu. Będziemy towarzyszyć grupie dragowej w odważnych próbach wystawienia fragmentu “Snu nocy letniej” Szekspira, czyli “Śmiesznej tragedii, krótkiej ale nudnej, Tyzby, kochanki młodego Pirama”.

Przeszkody produkcyjne będą się piętrzyć i mnożyć. Postacie będą potykać się o swoją nieokiełznaną queerowość, powinności i cnoty niewieście oraz nierówno ułożone klepki na scenie. Jak spiąć budżet? Gdzie kupić peruki? Jak dogadać na zoomie wspólne gwiazdorzenie?

Bohaterowie odpowiadają na te pytania swoim językiem. Zobaczymy ich w dragowych numerach do wielkich hitów. Przemówią też słowami postaci z kilku szekspirowskich dramatów.

Spektakl szekspirowski osnuty wokół płci, definiowanej na nowo poza męskością i kobiecością jest kolejnym, pozornie niemożliwym projektem kolektywu Brokatowa Wstęga Mobiusa. Pomysł urzeczywistnia się dzięki grantowi OFF Polska z Instytutu Teatralnego im. Raszewskiego.

Drag, czyli sztuką odgrywania płci na scenie wydaje się przestrzenią całkowicie wyzwoloną. W klubach i telewizyjnych produkcjach spotykamy wyraziste, przerysowane postacie, oszałamiające kostiumy, rekwizyty, nawiązania do ikon popkultury. Glamour, rozmach, przepych!

Ale czy to wszystko? I czy drag jest dla wszystkich?

Umieszczając dragów w świecie szekspirowskim (albo: świat szekspirowski w świecie dragów) wracamy do korzeni dragu, sięgających zarówno tradycji teatralnych, jak i rebelianckich działań społeczności queerowej. Wracamy, by stawiać pytania o pułapki patriarchokapitalizmu, wyzysku oraz systemowej i ekonomicznej przemocy ze względu na płeć.

fot. Kazimierz Zdzieblo
fot. Kazimierz Zdzieblo
fot. Kazimierz Zdzieblo
Fot. Katarzyna Górna
Fot. Katarzyna Górna
Fot. Katarzyna Górna
Fot. Katarzyna Górna
Fot. Katarzyna Górna
Fot. Katarzyna Górna
Fot. Katarzyna Górna
Fot. Katarzyna Górna
Fot. Katarzyna Górna

ZESPÓŁ

Osoby performujące: drag king Blue (ekstaza na wkurwie), DK Maryjan Bear vel Obły (bohater kliniczny), Boguś Puszek (bohater kicany), DK Herman (bohater deliryczny), DK Jean Jacques (bohater dramatyczny), Luna Gold vel VIPka (bohatera meta_fizyczna), DQ Transformers (król i królowa metamorfozy)

Gościnnie:
Warszawa: Lady Lion (performerka burleski)
Wrocław: Romantic Boi (bezwzględnie romantyczny), King Jack Strong (gniewne serce punka)

Kreacjonistki: Krystina Candida (bohatera kategoryczna jako moderatorka procesu twórczego), Maestra (kreatorka wszechświatów jako autorka kostiumów i DJka), Kubota Misuka (persona wyegzaltowana jako autorka muzyki)


Kolektyw Brokatowa Wstęga Mobiusa na polskiej scenie dragowej jest zjawiskiem osobnym i specyficznym. Stworzony został przez silne i różnorodne performerskie osobowości, które łączy socjalizacja do roli kobiety. Grupę wyróżnia skupienie się na męskości i pokazywanie jej na scenie w różnorodnych odcieniach i rodzajach. Męskość pojawia się w przekornych scenariuszach, wysadzających w powietrze stereotypy i oczekiwania.

Filozofia działania kolektywu to występowanie przeciw patriarchokapitalizmowi, zamiłowanie do teatralizacji występów, zaangażowanie w feminizm i równość.

Już samo tworzenie w grupie jest łamaniem schematu i swoistym manifestem. Światową sceny dragową. napędza kult idoli i konkurencja między dragowymi postaciami – odgrywana, ale jednak kluczowa. Brokatowa Wstęga Mobiusa – pod włos trendom – stawia na współdziałanie i widowiska złożone ze scen zespołowych.

Kolektyw produkuje pozornie niemożliwe wydarzenia, adresowane do publiczności spoza tęczowych klubów. Sprzeciwia się dominującej w dragu estetyce glamour, podważa wiarę w skomercjonalizowany queer. Sam skład grupy to kalejdoskop różnorodności, razem pracują osoby w różnym wieku (od 27 do 54 lat) z całym spektrum tożsamości, sprawności, doświadczeń życiowych i artystycznych. Widać to choćby w różnorodności zawodowej: pedagodzy_żki, psychologowie_żki, teatrolożki, analityk medyczny, rolnik_czka, aktorki, archiwistki, trener_ka Wendo, pracownicy budżetówki, urzędniczka bankowa oraz żołnierka.

Drag jest dla wszystkich i można go stworzyć z każdych zdolności.

Spektakl powstał w ramach programu OFF Polska organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt jest realizowany we współpracy z Fundacją HerStory i Stowarzyszeniem Sistrum. Przestrzeń Kultury Lesbijskiej

LINKI
Facebook: https://www.facebook.com/BrokatowaWstegaMobiusa
Instagram: brokatowa.wstega.mobiusa

Powiązane

Zobacz również