Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza 18 września o godz. 18:00 na spotkanie z cyklu „Książka w teatrze”, które poświęcone będzie Teatrowi Miejskiemu w Gliwicach i Nagrodzie Dramaturgicznej im. Tadeusza Różewicza. Rozmowa odbędzie się pod tytułem „Wydaje się (że) dramat”. Wstęp bezpłatny, obowiązuje rezerwacja miejsc pod adresem bilety@instytut-teatralny.pl.
Spotkanie skupione będzie na dwóch tematach. Pierwszym z nich jest potrzeba zapewnienia twórcom piszącym dla teatru większej widzialności w przestrzeni społecznej i przywrócenia należnego statusu twórców literatury.
Jednym ze sposobów na zwiększenie owej widoczności jest przyznawana przez Teatr Miejski w Gliwicach (istniejący od 2016 roku) oraz miasto Gliwice Nagroda Dramaturgiczna im. Tadeusza Różewicza. Nagrodzone sztuki są następnie wystawiane w gliwickim teatrze oraz publikowane przez Muzeum w Gliwicach w serii „Czytelnia Sztuki” poświęconej dramaturgii współczesnej.
Drugim tematem rozmowy będzie tom sztuk wybranych Joanny Oparek wydanych przez gliwicki teatr w serii „Czytelnia Sztuki” – „Rozczarowanie jest seryjnym mordercą”.
„Pisarstwo Joanny Oparek często problematyzuje realność wolności/przemocy seksualnej oraz wynikających zeń fantazji i fantazmatów. Autorka eksploruje zdobycze oraz przewagi, jakie dla kobiet uzyskał feminizm drugiej fali, lecz jednocześnie eksponuje nierzadko prawie niezauważalne granice między rzeczywistą podmiotowością czy suwerennością a swobodą obyczajową. Bada różnice między realnym równouprawnieniem a samowystarczalnością, która często osamotnia kobiety i naznacza je jeszcze większą niewidzialnością oraz wtórnym społeczno-politycznym wykluczeniem” – posłowie Karoliny Felberg
W rozmowie prowadzonej przez Agatę Dąbek udział wezmą dramatopisarze: Joanna Oparek, Łukasz Barys, Michał Korda oraz Grzegorz Krawczyk (organizator Konkursu o Nagrodę Dramaturgiczną im. Tadeusza Różewicza).
Joanna Oparek – poetka, pisarka, dramatopisarka, autorka tekstów piosenek, reżyserka; współtworzyła Scenę 21 w Krakowie; współzałożycielka Queerowego Centrum Kultury QCK. Dwukrotnie nominowana do Nagrody Literackiej Gdynia w kategorii poezja. Jej sztuki były wystawiane w kraju i za granicą. Zasiada w Radzie Programowej Nagrody Dramaturgicznej im. Tadeusza Różewicza.
Łukasz Barys – poeta, prozaik i dramatopisarz. Laureat Paszportu „Polityki” w kategorii literatura w roku 2021. Jego powieść Kości, które nosisz w kieszeni zyskała uznanie czytelników i recenzentów. W 2023 r. otrzymał nagrodę główną w Konkursie o Nagrodę Dramaturgiczną im. Tadeusza Różewicza za sztukę Szwaczka będącą gorzką diagnozą kondycji współczesnych dwudziestokilkulatków, ich niedojrzałości, narcyzmu, lęku przed dorosłym życiem.
Michał Korda – pisze dramaty, opowiadania i książki. Publikuje o tańcu i teatrze. Absolwent Teatrologii na UJ. Finalista Konkursu o Nagrodę Dramaturgiczną im. Tadeusza Różewicza w roku 2023 za sztukę Pray the Gay Way – jest to przejmująca historia osób poddanych próbom zmiany orientacji seksualnej z homoseksualnej na heteroseksualną.
Agata Dąbek – dramaturżka w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie. Zawodowo łączy kompetencje teoretyczki dramatu, badaczki, dramaturżki, pedagożki i osoby prowadzącej warsztaty. Inicjuje i prowadzi kompleksowe programy pisania dla sceny: ostatnio z krakowską Fundacją Sztuka Teatru zrealizowała projekt ogólnopolskich multimedialnych warsztatów dramatopisarskich Drama zoom zone – strefa poszerzania dramatu (2021) a w Starym Teatrze – dwie edycje programu Młod(sz)a Polska (2020, 2023). Redaktorka m.in. antologii Teksty dla (Starego) Teatru Pawła Demirskiego (2020). Autorka książki Polski Faust. Wątki faustyczne w polskiej dramaturgii XX wieku (2007).
Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, ale z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc konieczna jest rezerwacja. Można jej dokonać pod adresem: bilety@instytut-teatralny.pl. Rezerwacja będzie ważna po otrzymaniu wiadomości potwierdzającej, która zostanie wysłana w ciągu trzech dni roboczych. Osoby, które nie dokonały rezerwacji, będą wpuszczane w ramach dostępnych miejsc.