25 marca zapraszamy na wydarzenie skupione wokół tematu dobrostanu dzieci i młodzieży w pracy pedagogiczno-teatralnej. W jego ramach odbędą się rozmowy, pokaz spektaklu, panel dyskusyjny i warsztat. Spotkanie odbędzie się w godzinach 11:00-20:15 w Instytucie Teatralnym przy ul. Jazdów 1 w Warszawie. Udział jest bezpłatny, rejestracja przez formularz zgłoszeniowy trwa do 15 marca.
Pracujesz teatralnie z dziećmi i młodzieżą? Szukasz wsparcia, jak w niepewnej rzeczywistości planować procesy teatralne z uważnością na potrzeby oraz kondycję psychiczną uczestniczek i uczestników Twoich zajęć? Chcesz wymienić się doświadczeniami i refleksjami z innymi i odkryć sposoby dbania o dobrostan swój i osób, z którymi tworzysz teatralne działania?
Serdecznie zapraszamy pedagożki i pedagogów teatru – szczególnie tych zaangażowanych w działania amatorskiego ruchu teatralnego – na spotkanie o dobrostanie dzieci i młodzieży w pracy pedagogiczno-teatralnej.
Spotkanie organizujemy w odpowiedzi na zebrane podczas Ogólnopolskiego Dnia Pedagogiki Teatru tematy aktualnie najważniejsze dla uczestników i uczestniczek tego wydarzenia w ich pracy. Otwieramy tym samym i chcemy przetestować format pod hasłem „Palące tematy pedagogiki teatru”. Celem spotkań ma być współtworzenie przestrzeni do spotkań i rozmów wokół spraw ważnych.
HARMONOGRAM WYDARZENIA
11:00 Rozpoczęcie wydarzenia i pokaz spektaklu „Nauka pływania”
Teatr im. Hansa Christiana Andersena w Lublinie
reż. Joanna Rzączyńska, Krzysztof Rzączyński, Małgorzata Adamczyk
Rozbitkowie pływają po rozległych wodach w poszukiwaniu pomocy. Dryfowanie po powierzchni zdaje się jednak mieć metaforyczny wymiar, bowiem młodzi ludzie wpływają na tematy, które są dla nich intymne, trudne, czasem będące wynikiem dotkliwych doświadczeń. Rozmawiają o zaburzeniach odżywiania, toksycznych relacjach, ale też przyjaźniach, czy relacjach z dorosłymi. Dokąd doprowadzi ich podróż po chwiejnych wodach życia? Czy uda im się dotrzeć na ląd? Jaką funkcję będą mieć w tym dorośli? Nauka pływania to historia zbudowana na podstawie rzeczywistych przeżyć uczestników warsztatów. Treści w spektaklu poruszają tematy faktycznie interesujące nastolatków i opierają się na ich rzeczywistych doświadczeniach. Dodatkową wartością tego przedsięwzięcia jest fakt, iż to właśnie młodzież staje na scenie i tym samym pozwala na to, żeby w tafli wody, która niesie ich przez życie, również dorosły mógł się przejrzeć i poznać świat młodego człowieka z nieco innej perspektywy. Spektakl powstał w ramach projektu Młodzieżowa Scena Andersena, realizowanego w ramach programu Edukacja Kulturalna MKiDN.
13:00-14:30 Panel dyskusyjny „Jak pracować teatralnie z dziećmi i młodzieżą, dbając o dobrostan uczestniczek i uczestników?” (panel dostępny także online na kanale YouTube ora na Facebooku)
Podczas panelu porozmawiamy o tym, jak w pracy teatralnej z dziećmi i młodzieżą zachować uważność na potrzeby i kondycję psychiczną młodych osób. W jaki sposób projektować teatralne procesy by była w nich przestrzeń na głos uczestników i uczestniczek? Poszukamy też odpowiedzi na pytania, czego potrzebują młode osoby, by podczas pracy teatralnej czuć się bezpiecznie i komfortowo oraz jak procesy pedagogiczno-teatralne mogą wspierać ich dobrostan.
uczestniczki i uczestnicy panelu: Jakub Błaszczak, Tomasz Daszczuk, Milena Kowalik, Agata Kwaśniewska, Krzysztof Rzączyński / Zuzanna Nucia
moderacja: Joanna Krukowska-Gulik
14:30-15:30 Przerwa obiadowa
15:30-17:30 Fokus na… Dyskusja w małych grupach
Spotkanie ma na celu otworzyć przestrzeń na wymianę doświadczeń uczestniczek i uczestników wokół tematów uruchomionych podczas oglądania spektaklu i udziału w panelu dyskusyjnym. W małych grupach będziemy rozmawiać o kondycji psychicznej dzieci i młodzieży w pracy pedagogiczno-teatralnej, koncentrując się na trzech perspektywach:
- Fokus na uczestników – jakie tematy pojawiają się w naszej pracy z dziećmi i młodzieżą i jak możemy z nimi pracować?
- Fokus na prowadzących – jak możemy wspierać siebie jako osoby prowadzące procesy twórcze z młodzieżą?
- Fokus na widzów – czy i jak myślimy o widowni naszych spektakli realizowanych z młodymi ludźmi?
prowadzenie: Maria Babicka i Magdalena Szpak
18:00-20:00 Krajobraz odpoczynku. O dobrostanie osób pracujących teatralnie z dziećmi i młodzieżą
Podczas warsztatu uczestnicy i uczestniczki zmapują indywidualne pola stresu i zmęczenia, aby wspólnie poszukać sposobów na radzenie sobie z nimi. Osoby uczestniczące poznają siedem rodzajów odpoczynku według lek. Saundry Dalton-Smith, które pozwolą z większą świadomością, uważnością i troską reagować na swoje potrzeby. Prowadzące będą czerpać z praktyki jogi oraz metod mindfulness. Spotkanie o charakterze warsztatowym stanie się również okazją do wspólnej rozmowy i wymiany doświadczeń.
prowadzenie: Emilia Malczyk i Justyna Sobczyk
20:00-20:15 Zakończenie wydarzenia
UWAGA! Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, natomiast należy zarejestrować się przez formularz zgłoszeniowy. Na zgłoszenia czekamy do 15 marca 2024.
Liczba miejsc jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń. Prosimy o świadome zapisywanie się na wydarzenie, by nie zajmować niepotrzebnie miejsc. Organizatorzy nie zwracają kosztów podróży ani noclegu. Podczas wydarzenia zaplanowano bufet kawowy i obiad dla uczestników.
Biogramy
Jakub Błaszczak – uczeń drugiej klasy XXX Liceum Ogólnokształcącego im. księdza Jana Twardowskiego, uczestnik projektu Młodzieżowa Scena Teatru Andersena.
Tomasz Daszczuk – reżyser, aktor, pedagog teatru. Absolwent Wydziału Reżyserii Teatru PWST Wrocław, aktor z dyplomem ZASP. Współtwórca Festiwalu SZTUKA DZIAŁA, juror Warszawskiego Festiwalu Teatralnego Młodych w Starej Prochowni SCEK. Współpracuje z Instytutem Teatralnym (członek zespołu sterującego LATO W TEATRZE 2021-2023 i edycje sprzed pandemii, autor scenariuszy lekcji teatralnych dla szkół portalu TEATROTEKA SZKOLNA), TR WARSZAWA (projekt TISZ, WYLOGOWANIE, działania przy projektach w nurcie pedagogiki teatru). Realizator projektów PEGAZ – finansowanych przez Biuro Edukacji m.st. Warszawa. Współorganizator i prowadzący warsztatów w ramach Klubu dla Młodzieży Polsko-Ukraińskiej „WSTĘP WOLNY” w Stołecznym Centrum Edukacji Kulturalnej. Otrzymał nagrodę za zwycięską koncepcję scenariusza tekstu teatralnego dla dzieci i młodzieży „Kto? Co? Czasownik” (2023, organizator: Centrum Sztuki Dziecka). Na co dzień nauczyciel dyplomowany w Stołecznym Centrum Edukacji Kulturalnej.
Joanna Krukowska-Gulik – pedagożka teatru, tutorka, animatorka społeczno-kulturalna, DJka. Pracuje w Dziale Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. Członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Współpracowała z teatrami i organizacjami pozarządowymi w całej Polsce. Prowadzi warsztaty dla rodzin, dzieci i młodzieży, a także edukatorów, a także stałą grupę młodzieżową w Teatrze Ochoty w Warszawie. Wraz z rodzicami i dziećmi przygotowywała między innymi performans w przestrzeni wystawy w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN oraz spektakl „Letnie wakacje. Niezła propozycja”. Współtwórczyni „Zgubowiska” – familijnego spektaklu nowocyrkowego stworzonego we współpracy z Fundacją Sztukmistrze.
Milena Kowalik – uczennica trzeciej klasy XXX Liceum Ogólnokształcącego im. księdza Jana Twardowskiego, uczestniczka projektu Młodzieżowa Scena Teatru Andersena.
Agata Kwaśniewska – psycholożka z dziesięcioletnim doświadczeniem pracy w różnych placówkach oświaty. Pracowała zarówno w szkole podstawowej, jak i średniej. Bardzo bliska jest jej także praca nauczycielki, uczyła równolegle języka angielskiego. Zna dobrze polski system edukacji, jak również zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej i współpracy szkół z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi. Będąc świadoma problemów, z jakimi borykają się osoby uczniowskie, stara się znaleźć ich rozwiązania i być wsparciem zarówno dla nich, jak i dla osób uczących. Lata pracy w szkole nauczyły ją, że szkoła stoi nauczycielkami i nauczycielami spokojnymi, szczęśliwymi i otoczonymi pomocą, stara się zatem dążyć do takiego stanu rzeczy podczas swojej pracy psycholożki.
Emilia Malczyk – z wykształcenia kulturoznawczyni; instruktorka Improwizacji Ruchu i Symboliki Ciała (Instytut Dynamiki Tańca i Ruchu Uniwersytetu w Essen) oraz Hatha jogi (certyfikacja u prof. Janusza Szopy). W latach 2008-2017 związana z fundacją skupiającą się na działaniach artystycznych, animacyjnych oraz społecznych, a także produkcji filmowej. Autorka licznych projektów społeczno-artystycznych realizowanych głównie z seniorami i grupami międzypokoleniowymi w ramach stypendiów Prezydenta Miasta Bydgoszczy. W 2017 r. wyróżniona przez marszałka województwa kujawsko-pomorskiego Piotra Całbeckiego w konkursie „Stalowy Anioł” dla osób zasłużonych w obszarze działań społecznych. Od 2010 r. współpracowała z bydgoskimi instytucjami kultury oraz organizacjami pozarządowymi. W latach 2014-2019 związana z Bydgoskim Teatrem Lalek „Buratino” jako aktorka w spektaklach dla dzieci i młodzieży, następnie z Teatrem Kameralnym w Bydgoszczy jako inspicjentka, koordynatorka pracy zespołu artystycznego, edukatorka teatralna, choreografka i asystentka choreografów. Obecnie pracowniczka Działu Pedagogiki Teatru Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego.
Zuzanna Nucia – uczennica drugiej klasy III Liceum Ogólnokształcącego im. Unii Lubelskiej w Lublinie, uczestniczka projektu Młodzieżowa Scena Teatru Andersena.
Krzysztof Rzączyński – dyrektor naczelny i artystyczny Teatru im. H. Ch. Andersena w Lublinie reżyser, scenarzysta, producent. Absolwent Wydziałów Reżyserii Łódzkiej Szkoły Filmowej (2004) i Northern Film School (2000) oraz dziennikarstwa na UW (1998). Autor nagradzanych filmów dokumentalnych i krótkometrażowych fabularnych, m.in. „Ślub”, „Up and Away” czy „Tata zza żelaznej kurtyny”. Jego filmy prezentowane były na licznych festiwalach, w tym m.in. na Warszawskim FF, LA International Film Festival, FPFF w Gdyni, Leeds International FF czy w Karlovych Varach. Jest współzałożycielem i współwłaścicielem domu produkcyjnego East Studio Sp. z o.o., producenta filmu „Broad Peak” w reż. Leszka Dawida. Jako reżyser teatralny zadebiutował w 2006 roku spektaklem „Przestrzeń Shelley” wystawianym w Teatrze Dramatycznym w Warszawie. W 2009 w Teatrze Żydowskim w Warszawie wystawił „Wyzna(nie)”, 2019 roku w Teatrze im. Andersena w Lublinie „Podwójne życie Weroniki” na motywach filmu Krzysztofa Kieślowskiego, następnie „Pippi Langstrumpf” i „Królową Śniegu”. W 2023 współprowadził warsztaty młodzieżowe, które zakończyły się pokazem spektaklu „Nauka pływania” w jego współreżyserii.
Justyna Sobczyk – pedagożka teatru (ukończyła Universität der Künste w Berlinie, MA), reżyserka, wykładowczyni (Akademia Teatralna w Warszawie, Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie, Uniwersytet Warszawski), członkini zespołu Centrum Sztuki Włączającej oraz Zarządu Fundacji Teatr 21. Założycielka Teatru 21, współzałożycielka Stowarzyszenia Pedagogów Teatru oraz studiów podyplomowych Pedagogika Teatru w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, którymi współkieruje od 10 lat z ramienia Instytutu Teatralnego. Aktualnie stypendystka w szkole Akademii Psychologii Przywództwa, praktykuje medytację w nurcie Mindfulness. Mama Wery (19 lat) i Iwa (15 lat).