fbpx
„Wyspiański. Teatr obecności” | „Ubrałem się w com ta miał”. Kostiumy sceniczne w ruchu

„Wyspiański. Teatr obecności” | „Ubrałem się w com ta miał”. Kostiumy sceniczne w ruchu

W trakcie wykładu skupimy się na tym, jak kostiumy projektu tego artysty działały na scenie, determinowały pomysłowość aktorów w pracy nad rolą i w rezultacie całą grę sceniczną.
opublikowano 20 lutego 2024
Instytut Teatralny zaprasza 14 marca o godz. 18:00 na trzeci wykład (wstęp wolny) z cyklu „Wyspiański. Teatr obecności” zatytułowany „Ubrałem się w com ta miał”. Kostiumy sceniczne w ruchu. Po wykładzie, który poprowadzi dr hab. prof. UJ Dorota Jarząbek-Wasyl, odbędzie się warsztat „Enter Ghost” (rezerwacja miejsc).

 

W czasach Wyspiańskiego za kostiumy odpowiadali aktor lub aktorka (względnie aktor-reżyser), a ci często udawali się po konsultacje do malarzy historycznych, uczonych, kolekcjonerów bądź szatnego teatru. Wyspiański nie odbierał prawa decyzji aktorom w sprawie, w której decydował się ich intymny kontakt z kostiumem. Jednak rodzaj postaci (historycznych i fantastycznych) stworzonych przez Wyspiańskiego domagał się całkowicie odrębnego podejścia estetycznego – postacie te zyskiwały byt na scenie przez ubiór indywidualnie i niekonwencjonalnie pojęty.

O źródłach inspiracji kostiumowych Wyspiańskiego wiele już pisano. Także o związku kostiumów z identyfikacją charakterów scenicznych. W trakcie wykładu skupimy się na tym, jak kostiumy projektu tego artysty – jako obiekty o konkretnej fakturze, kształcie, barwie i dźwięczności – działały na scenie, determinowały pomysłowość aktorów w pracy nad rolą, i w rezultacie całą grę sceniczną, wchodziły w relacje z ciałami aktorów, jak też wpływały na odczucia widowni (a także pamięć spektakli premierowych). Pojawi się też pytanie o granice kostiumu, jego płynność i mobilność, aktywność i zdolność przejmowania kluczowej roli w tkance przedstawienia (choćby w ulubionych przez Wyspiańskiego scenach przebierania i ubierania się postaci na oczach widzów).

Innym zagadnieniem jest codzienna strona wytwarzania i eksploatacji kostiumów w sztukach Wyspiańskiego: warto przypomnieć kto szył i dekorował te ubiory (Wyspiański dawał tylko wskazówki w postaci szkicu), a także, co się działo z tą niezwykłą garderobą po sezonie premierowym (czy miała status dzieł sztuki lub aktorskich fetyszy?)

Wstęp na wykład jest wolny. Po wykładzie zapraszamy do udziału w warsztacie „Enter Ghost” (liczba miejsc jest ograniczona, obowiązują zapisy przez e-maila bilety@instytut-teatralny.pl).

Warsztat „Enter Ghost”: Jak działa obraz bez słów, ukostiumowane ciało w ruchu? Postaci nieme, z pogranicza życia i śmierci, w teatrze Wyspiańskiego: analiza scenicznej obecności. Stary Wiarus w Warszawiance i Protesilas w Protesilasie i Laodamii: portrety, opisy w recenzjach, wspomnienia, legendy i demistyfikacje legendy.



O cyklu wykładów „Wyspiański. Teatr obecności”

Od „żywego” dzieła i osoby Stanisława Wyspiańskiego dzieli nas już ponad dziesięć dekad, a z nimi przypływy i odpływy interpretacji. Twórczość sceniczna autora „Wyzwolenia” (ta wystawiona za jego życia, jak i odkrywana dopiero po jego śmierci) stanowiła fascynującą i niewyczerpaną „maszynę” do wytwarzania znaczeń. Inspirował potomnych jako twórca teatru olbrzymiego, a z drugiej strony eksplorator teatru intymnego, teatru formy i teatru słowa poetyckiego. Rozpoznawano w nim artystę koloru i artystę dźwięku, wizjonera nowoczesnego narodowego akropolu i burzyciela zmurszałego postromantycznego nekropolu, malarza sceny, a z drugiej strony architekta nowych przestrzeni scenicznych. Nie negując wagi tych, i wielu innych, kategoryzacji, dr hab. prof. UJ Dorota Jarząbek-Wasyl proponuje spojrzenie uchylające – choćby tylko częściowo – potrzebę interpretacji, na rzecz tego, co (przynajmniej teoretycznie) poprzedza ją i warunkuje: przejawiania się obecności, stawania się spektaklu w oczach twórców i widzów.

Na ile i w jaki sposób Wyspiański był obecny w swoim teatrze (poprzez konkretne decyzje, formy współpracy)? Co czyniło przedstawienia – dane pod jego kierunkiem – żywymi i poruszającymi widzów w momencie powstania? Jak istniały i działały w przedstawieniach – w zetknięciu z aktorem i przestrzenią – konkretne obiekty (kostiumy, rekwizyty)? To główne pytania stawiane w projekcie „Wyspiański. Teatr obecności”, poświęconym działalności scenicznej Wyspiańskiego z lat 1898-1907, czyli od debiutu scenograficznego i dramatycznego do śmierci artysty.

Wykłady skupią się na trzech obszarach problemowych: 1) praktyki tworzenia i form współdziałania z zespołem teatralnym, jakie przyjął Wyspiański w Krakowie i Lwowie, 2) materii przedstawień artysty (roli, jaką w tym teatrze odgrywały konkretne obiekty: rekwizyty, kostiumy, dekoracje, architektura sceny), 3) reakcji publiczności na spektakle autora „Wesela”, ze szczególnym naciskiem na polisensoryczne wrażenia: wzrokowe, słuchowe, ale też dotykowe i kinestetyczne, do których prowokowały sceniczne rozwiązania wprowadzone przez Wyspiańskiego.

Spotkaniom towarzyszyć będą trzy warsztaty w mniejszym gronie (kolejno po drugim, trzecim i czwartym wykładzie). Warsztaty te mają służyć zachęcie do wspólnej lektury i rozkodowania archiwaliów teatralnych: scenariusza reżyserskiego z rysunkami sytuacyjnymi; szkicu portretowego aktora; makiety scenicznej. Przed każdym spotkaniem, z odpowiednim wyprzedzeniem uczestnicy otrzymają szczegółowe instrukcje, teksty do przeczytania, zadania. Liczba miejsc na warsztatach jest ograniczona, obowiązują zapisy.

Wstęp na wykłady jest wolny.

 

Dorota Jarząbek-Wasyl

Dr hab., prof. UJ, pracuje w Katedrze Teatru i Dramatu Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się historią teatru i dramatu XIX i XX wieku, zwłaszcza procesem kreacji teatralnej, obyczajowością teatralną, sztuką aktorską oraz opisem i edycją źródeł do historii teatru. Poza kilkudziesięcioma artykułami naukowymi, wydała książki: Słowo i głos. Problem rozmowy w dramacie w ujęciu teoretycznym i historycznym” (2006), Za kulisami. Narodziny przedstawienia w teatrze polskim XIX wieku” (2016), Archiwum teatru XIX wieku. Ludzie, dokumenty, historie” (razem z Barbarą Maresz, 2019), a ostatnio m.in. rozdział poświęcony Wyspiańskiemu w pracy zbiorowej Zmiana ustawienia. Polska scenografia teatralna i społeczna XX i XXI wieku”, red. D. Buchwald, D. Kosiński, Warszawa 2020) i scenariusz prapremiery dramatu Protesilas i Laodamia” Stanisława Wyspiańskiego (2022).


Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.

(Przeczytaj więcej na ten temat)

minione daty

Data Godzina Wydarzenie Wstęp
czwartek 14.03.2024
18:00
18:00
Wstęp wolny

Powiązane

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności