Ukazał się trzeci numer półrocznika „Monitor Encyklopedii Teatru Polskiego” – bogato ilustrowanego elektronicznego czasopisma z aktywnymi linkami do źródeł.
Główny nurt tego wydania półrocznika stanowią historie teatrów i zespołów. Są to z jednej strony opisy historycznych już grup o różnorodnym charakterze – od niezwykłej konstelacji indywidualności, jaką zgromadzili i relatywnie długo utrzymali w twórczej dynamice twórcy legendarnego Qui Pro Quo (Tomasz Mościcki), przez o wiele luźniejszą, choć częściowo nawiązującą do tej tradycji grupę twórców kabaretu „Szpak” (Roman Dziewoński) oraz płynną, pozostającą w nieustannym ruchu trupę Teatru Ziemi Mazowieckiej (Piotr Morawski), po ideowy, poddany silnemu liderowi i niemal wyznawczy Teatr Rapsodyczny (Katarzyna Flader-Rzeszowska). Z drugiej strony, „Monitor ETP” przybliża działalność współczesnych kolektywów, które traktują ramy organizacyjne zaledwie jako stelaż dla działalności pozostającej na pograniczu aktywizmu, osobistej pasji i zawodowego zaangażowania. Przeprowadzone przez grupę studentek warszawskiej Akademii Teatralnej rozmowy z osobami tworzącymi najnowsze, niezwykle różnorodne formy twórczej działalności kolektywnej, a także reportaż o grupie Sztuka Ciała, wprowadzają w świat wielu osobom ze środowiska teatralnego mało znany.
Trzeci numer „pisma firmowego” Encyklopedii, podobnie jak poprzednie, przynosi też różnorodne materiały niezwiązane z głównym tematem. Znajdziemy w nim serię tekstów prostujących istniejące w dotychczasowej historiografii mylne rozpoznania i mniemania. Tego typu pracom, jak ustalenia Marka Podlasiaka dotyczące historii teatru w Toruniu, rozdzielenie biogramów Ewy i Elżbiety Kryńskich przez
Marka Telera czy przypomnienie przez Janusza Legonia dyskusji o „terrorze erotycznym” w teatrach TKKT – „Monitor” oddaje łamy szczególnie chętnie, wysoko ceniąc tego typu „szczególarskie” odkrycia, wymagające cierpliwości i pedantycznej niemal pracy, a często nieznajdujące należnego uznania. W pewnej mierze do tej samej grupy należą też publikowane tu biogramy osób, które dotychczas nie miały swoich sylwetek w ETP, a które stworzyli Grażyna Chmielewska, Andrzej Linert i Piotr Dziewoński.
Nowy numer „Monitora” kontynuuje także zapoznawanie czytelników z notatkami Jerzego Timoszewicza (Magdalena Raszewska) i archiwami polskiego teatru w Londynie (Piotr Dziewoński). Jest kolejny ze sporządzonych dla Encyklopedii opisów przedstawień (Wanda Świątkowska). Osobne miejsce zajmuje esej Zbigniewa Majchrowskiego o transgresji w polskiej sztuce współczesnej, zapowiadający kolejną książkę autora, a stanowiący interesujący kontekst nie tylko dla wielu wątków i tematów obecnych w tym numerze naszego pisma, ale także dla dyskusji i sporów, prowadzonych w teatrze i wokół teatru w dzisiejszej Polsce.
Pismo relacjonujemy także najnowsze i najwyżej cenione dokonania polskiego środowiska badaczy teatru, publikując laudacje dotyczące książek, które były nominowane do nagrody PTBT za rok 2022. Jest też zupełnie nowy dział „Relacje i korespondencje”, żeby szerzej otworzyć nasze łamy i prezentować zainteresowania czytelników.
–> PRZECZYTAJ MONITOR ETP NR 3/2023
„Monitor” Encyklopedii Teatru Polskiego to półrocznik adresowany do użytkowników ETP oraz do społeczności badaczy teatru. Początkom teatru publicznego w Polsce towarzyszył „Monitor”, ukazujące się dwa razy w tygodniu pismo o hybrydycznym (podobnie do naszej Encyklopedii) charakterze – informacyjno-publicystyczne, ale także, jak na ówczesne czasy, często nowatorskie w treści i formie ze względu na wprowadzanie nowych, nieznanych wówczas gatunków literackich. Monitor Encyklopedii Teatru Polskiego zarejestrowano w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczono symbolem ISSN 2956-431X.
Wydawca
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
Redakcja
Dorota Buchwald, Wojciech Dudzik, Dariusz Kosiński, Janusz Legoń