Komisja Artystyczna 29. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej wybrała 14 spektakli, które w finale powalczą o nagrodę główną Konkursu oraz nagrody indywidualne.
Komisja Artystyczna w składzie: Dominik Gac, Wiesław Kowalski, Andrzej Lis, Julia Lizurek, Magdalena Rewerenda, Jacek Sieradzki (przewodniczący) i Agata Tomasiewicz przyjęła do 29. OKnWPSW 116 spektakli ze 134 zgłoszonych. Ostatecznie ocenie Komisji podlegało 112 realizacji scenicznych polskiego dramatu współczesnego.
Jury Konkursu obejrzy spektakle zakwalifikowane do finału między 10 maja a 20 czerwca 2023 (według regulaminu każdy spektakl finałowy powinien zostać zagrany w tym terminie trzykrotnie). Laureatów 29. OKnWPSW poznamy na koniec czerwca.
Do finału zakwalifikowano spektakle:
- „1989” Marcina Napiórkowskiego, Katarzyny Szyngiery, Mirosława Wlekłego w reżyserii Katarzyny Szyngiery, koprodukcja Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego
- „Ale z naszymi umarłymi” Jacka Dehnela w adaptacji Michała Kmiecika w reżyserii Marcina Libera, Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach
- „Chłopaki płaczą” autorstwa i w reżyserii Michała Buszewicza, Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy
- „Ciotka Wieża” Elżbiety Chowaniec w reżyserii Judyty Berłowskiej, Kieleckie Centrum Kultury
- „Ćwiczenia z dyplomacji” Ewy Kaczmarek (współpraca: Nina Burnevich, Anastasiia Ivasova, Natalia Nikoliuk, Marharyta Puhachenko, Rimma Tyshkevych) w reżyserii Wojciecha Wińskiego, Stowarzyszenie Artystyczne „USTA USTA” w Poznaniu
- „Dobrze ułożony młodzieniec” Jolanty Janiczak w reżyserii Wiktora Rubina, Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi
- „Ja goryl, Ty człowiek” Elżbiety Chowaniec w reżyserii Marka Zákosteleckiego, Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki
- „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” autorstwa i w reżyserii Mateusza Pakuły, koprodukcja Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie i Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach
- „Koło Sprawy Bożej” Konrada Hetela w reżyserii Radka Stępnia, Teatr Wybrzeże w Gdańsku
- „Mała piętnastka – legendy pomorskie” autorstwa i w reżyserii Tomasza Mana, Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku
- „Pradawne drzewo” autorstwa i w reżyserii Honoraty Mierzejewskiej-Mikoszy, Teatr „Maska” w Rzeszowie
- „SPARTAKUS. Miłość w czasach zarazy” Weroniki Murek i Jakuba Skrzywanka w reżyserii Jakuba Skrzywanka, Teatr Współczesny w Szczecinie
- „Zakazane dzieci. Opowieść korczakowska” Artura Pałygi w reżyserii Anny Augustynowicz, Teatr Lalek Banialuka im. Jerzego Zitzmana w Bielsku-Białej
- „Zanurzenie” Michaela Rubenfelda i Marcina Wierzchowskiego w reżyserii Marcina Wierzchowskiego, Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach