fbpx
Piękni czterdziestoletni | Łukasz Lewandowski

Piękni czterdziestoletni | Łukasz Lewandowski

Dobrze znają go teatromani oraz miłośnicy seriali. Młodsi widzowie skojarzą jego głos z niejedną postacią z filmu i kreskówki. Bohaterem "Pięknych czterdziestoletnich" będzie Łukasz Lewandowski.
opublikowano 14 lutego 2022
Pracuje w teatrze, filmie i telewizji. Jest również aktorem i reżyserem polskiego dubbingu i słuchowisk radiowych. Absolwent Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza, gdzie obecnie wykłada. Debiutował w „Nocy listopadowej” w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego. Występował w Teatrze Narodowym, Teatrze Na Woli, Teatrze Provisorium i Teatrze Studio. Obecnie w zespole Teatru Dramatycznego w Warszawie. 17 marca o godz. 19:00 gościem kolejnego spotkania z cyklu „Piękni czterdziestoletni” w Instytucie Teatralnym będzie Łukasz Lewandowski. Bezpłatne zaproszenia dostępne są na stronie IT oraz w serwisie GoOut.net.

 

Absolwent Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej w Warszawie. Aktor teatrów stołecznych: Narodowego (1998–2005), Studio (2012–2016), Dramatycznego (od 2016 roku). Występował gościnnie, m.in.: w Studio Teatralnym Koło, Teatrze Na Woli, Teatrze Malabar Hotel, Teatrze Komedia, Teatrze Polskim oraz w Teatrze Provisorium w Lublinie.

Zagrał w przedstawieniach w reżyserii, m.in.: Jerzego Grzegorzewskiego, Tadeusza Bradeckiego, Macieja Prusa, Kazimierza Dejmka, Henryka Tomaszewskiego, Kazimierza Kutza, Jana Englerta, Jerzego Jarockiego, Piotra Cieślaka, Pawła Passiniego, Pawła Miśkiewicza, Igora Gorzkowskiego, Agnieszki Glińskiej, Janusza Opryńskiego, Ondreja Spišáka, Pawła Szkotaka, Iwana Wyrypajewa, Magdaleny Miklasz, Nikołaja Kolady, Kuby Kowalskiego, Wawrzyńca Kostrzewskiego, Wojciecha Urbańskiego, Aldony Figury, Anny Wieczur.

Wystąpił jako, m.in.: Satyr pierwszy w „Nocy listopadowej” Wyspiańskiego (1997), Avadoro w „Saragossie” Bradeckiego (1998), Pijak i Zdrajca w „Ślubie” Gombrowicza (1998), Błazen w „Królu Lirze” Shakespeare’a (1998), Góral w „Halce Spinozie” Grzegorzewskiego (1998), Garzstka w „Dialogu de Passione” (1998), Pan K. w „Traktacie o marionetkach” Kleista (1999), Przyjaciel z dzieciństwa w „Kartotece” Różewicza (1999), Żołnierz Comton w „Nowym Bloomusalem” wg Joyce’a (1999), Kasper w „Weselu” Wyspiańskiego (2000), Złodziejaszek w „Operetce” Gombrowicza (2000), Boleś w „Requiem dla gospodyni” Myśliwskiego (2000), Filip w „Dożywociu” Fredry (2001), Skaut w „Śnie nocy letniej” Shakespeare’a (2001), Wariat w „Nie-Boskiej komedii” Krasińskiego (2002), role w „Błądzeniu” wg Gombrowicza (2004), Żołnierz i Zalotnik w „On. Drugi Powrót Odysa” Grzegorzewskich (2005), Filip w „Iwonie” wg Gombrowicza (2007), Biały Królik w „Alicji” wg Carrola (2008), role w „Żółtej strzale” wg Pielewina (2008), Jurek w „Amazonii” Walczaka (2011), role w „Braciach Karamazow” wg Dostojewskiego (2011), Pierwszy mężczyzna w „Iluzjach” Wyrypajewa (2011), Rotszyld w „Proroku Ilji” Słobodzianka (2011), Koczkariew w „Ożenku” Gogola (2013), role w „Lodzie” wg Dukaja (2013), Łopachin w „Wiśniowym sadzie” Czechowa (2013), role w „Mistrzu i Małgorzacie” wg Bułhakowa (2014), role w „Rewizorze” wg Gogola (2014), role „Punkt zero. Łaskawe” wg Littella (2016), role w „Szkarłatny płatek i biały” Fabera (2016), Nauczyciel w „Wizycie starszej pani” Dürrenmatta (2016), Frank Plunkett w „Kontrabandzie” Hughesa i Kash (2017), Marian/ Jakub w „Historii Jakuba” Słobodzianka (2017), Gustav w „Pijanych” Wyrypajewa (2018), Razumow w „W oczach Zachodu” wg Conrada (2018), Eddie w „Widoku z mostu” Millera (2018), Tartaglia w „Księżniczce Turandot” Gozziego (2019), role w „Grochowie” wg Stasiuka (2019, również scenariusz), Piotr Stiepanowicz Wierchowienski w „Biesach” wg Dostojewskiego (2019), Staniek w „Proteście” Havla (2020), Ucznia /Jerzyka w „Sztuce intonacji” Słobodzianka (2022).

W Teatrze Telewizji zagrał w, m. in.: „Dziadach”, „Kramie z piosenkami”, „Wniebowstąpieniu”, „Wieczorze z lalką”, „Brandzie”, „Widnokręgu”, „Dniu przed zachodem”, „Wierności”, „Lekkomyślnej siostrze”, „Walizce”. Wystąpił w filmach, m.in.: „Sponie”, „Nie ma zmiłuj”, „Karierze Nikosia Dyzmy”, „Konwoju” „25 lat niewinności” oraz serialach telewizyjnych, m.in.: „Przeprowadzki”, „Oficerowie”, „Trzeci oficer”, „Ojciec Mateusz”, „Belfer”, „Wojenne dziewczyny”, „Kod genetyczny”, „Rojst ‘97”.

Laureat, m.in.: „Feliksa Warszawskiego” w kategorii: drugoplanowa rola męska za rolę Jurka w „Amazonii”, Nagrody aktorskiej za role w „Iluzjach” i „Braciach Karamazow” na Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry” w Sopocie, Nagrody im. Aleksandra Zelwerowicza za najlepszą kreację aktorską przyznawaną przez redakcję miesięcznika „Teatr” za rolę Koczkariewa w „Ożenku”, Wyróżnienia aktorskiego za rolę Mariana/Jakuba w spektaklu „Historia Jakuba” na 58. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych, III Nagrody Aktorskiej za rolę Stańka w „Proteście” na 60. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych.

ZOBACZ PROFIL AKTORA NA STRONIE ENCYKLOPEDII TEATRU POLSKIEGO


 

Cykl „Piękni czterdziestoletni” to comiesięczne spotkania z pokoleniem artystów i artystek, wchodzących do zawodu już po transformacji ustrojowej, z przedstawicielami generacji, której dokonania zmieniły i zmieniają oblicze polskiego teatru.

18 stycznia 1997 odbyły się w Warszawie premiery „Bzika tropikalnego” Witkacego w reżyserii Grzegorza Jarzyny i „Elektry” Sofoklesa w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego. Ten dzień, a właściwie wieczór – nazwany przez Macieja Nowaka „przełomem styczniowym”- wyznaczył najważniejszą cezurę w najnowszej historii polskiego teatru. Na sceny wkroczyła odmienna estetyka i nowy model aktorstwa.

Generacja dzisiejszych czterdziestolatków pierwsze zawodowe kroki stawiała w warunkach całkowicie odmiennych od tych, do których przygotowywała ich szkoła. Wychowywani w kulcie i micie teatralnej zespołowości, zderzali się z nową rzeczywistością, która weryfikowała ich plany i marzenia. Tworzyła zupełnie nowe perspektywy, ale też była źródłem rozczarowań i frustracji.

Dwie dekady aktywnej i twórczej obecności na scenicznych deskach, a także w wielu przypadkach ekranach kin i telewizorów, to bardzo dobry moment na pierwsze podsumowania. Z jakimi nadziejami rozpoczynali pracę? Co było uciążliwym bagażem? Które role uważają za ważne, a których woleliby nie zagrać? Czego żałują, że jeszcze nie zrobili, a co im się śni po nocach? Co ich denerwuje we współczesnym życiu teatralnym, a co stanowi o jego sile i wyjątkowości? Kim byli ich nauczyciele i mistrzowie, ale też kim są ich następcy?


Wydarzenie będzie otwarte dla publiczności i zorganizowane zgodnie z obowiązującą w IT dyscypliną sanitarną.


Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.

(Przeczytaj więcej na ten temat)

minione daty

Data Godzina Wydarzenie Wstęp
czwartek 17.03.2022
19:00
19:00 Rezerwacja zaproszeń

Powiązane

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności