22 października o godz. 18:00 zapraszamy do Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego na wieczór poświęcony „Nocy tysiącznej drugiej” w ramach cyklu Od-czytywanie Norwida. Dramaty. Czytaniu scenicznemu w reżyserii Jerzego Machowskiego towarzyszyć będzie muzyka na żywo, a poprzedzi je rozmowa o dramacie. Na wydarzenie obowiązują bezpłatne zaproszenia do pobrania ze strony www Instytutu oraz w serwisie GoOut.net.
Czy poza Fredrą mamy jakąś komediową tradycję? Z czego śmiał się Norwid? Czym chciał nas rozbawić i czy mu się to udało? Jaką komedią jest „Noc tysiączna druga” – intrygi, omyłek, charakterów? Czy Norwid ma swoje miejsce w poczcie polskich komediopisarzy?
„Noc tysiączna druga. Komedia w jednym akcie” – sztuka najprawdopodobniej z 1848 roku nawiązuje do wielkiego rozczarowania miłosnego Norwida związanego z osobą Marii Kalergis. Cechami nieosiągalnej pianistki-diwy opatrzył poeta postać Klaudii. Tytuł zaczerpnął z kolei z nawiązującego do „Don Juana” Byrona poematu dygresyjnego Ryszarda Berwińskiego, „Don Juan poznański”: Było to jakoś – nie pomnę dobrze, / Którego w roku miesiąca; / Tyle wiem tylko, że nie w oktobrze, / Bo noc to była z tysiąca / I jednej nocy – tysiączna druga. Do spisania „Nocy tysiącznej drugiej” ostatecznie przymusza artystę powrót z Zurychu do Paryża Emmy Herwegh, a właściwie przeprowadzona z kobietą rozmowa o bolesnym rozpadzie jej małżeństwa z Georgiem Herweghem. Losy Emmy wobec Georga i losy Norwida względem Kalergis są tutaj paralelną figurą losów stanowiącą swoistą parabolę dla treści utworu. Komedię poprzedza dedykacja dla Marii Trębickiej, „najbliższej nierodzonej”, przyjaciółki diwy oraz jej towarzyszki w podróżach zagranicznych z lat 1844-1845, z czasem – najbliższej powiernicy trosk i przemyśleń Norwida. Włoskie motto w przekładzie zaproponowanym przez Gomulickiego brzmi: „a dusza moja była mi mistrzynią”.
Karol Samsel
Kolejny wieczór w ramach cyklu Od-czytywanie Norwida. Dramaty rozpoczniemy o godz. 18:00 rozmową z udziałem dr Ewangeliny Skalińskiej (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Wydział Nauk Humanistycznych), prof. Bernadetty Kuczery-Chachulskiej (Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk) oraz Jakuba Pydy (UW, Zakład Literatury Romantyzmu) – poprowadzi ją Karol Samsel. Czytanie sceniczne dramatu: godz. 19:00.
Ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim gościom Instytutu i ograniczoną liczbę miejsc na widowni, prosimy o przemyślane pobieranie zaproszeń oraz o przybycie kilkanaście minut przed planowanym rozpoczęciem wydarzenia w celu wypełnienia formularza kontaktowego COVID-19.