fbpx
„Noc tysiączna druga”. Czytanie sceniczne

„Noc tysiączna druga”. Czytanie sceniczne

Czytanie performatywne z muzyką na żywo oraz rozmowa o dramacie w ramach cyklu "Od-czytywanie Norwida. Dramaty".
opublikowano 5 października 2021
22 października o godz. 18:00 zapraszamy do Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego na wieczór poświęcony „Nocy tysiącznej drugiej” w ramach cyklu Od-czytywanie Norwida. Dramaty. Czytaniu scenicznemu w reżyserii Jerzego Machowskiego towarzyszyć będzie muzyka na żywo, a poprzedzi je rozmowa o dramacie. Na wydarzenie obowiązują bezpłatne zaproszenia do pobrania ze strony www Instytutu oraz w serwisie GoOut.net.

 

Czy poza Fredrą mamy jakąś komediową tradycję? Z czego śmiał się Norwid? Czym chciał nas rozbawić i czy mu się to udało? Jaką komedią jest „Noc tysiączna druga” – intrygi, omyłek, charakterów? Czy Norwid ma swoje miejsce w poczcie polskich komediopisarzy?

„Noc tysiączna druga. Komedia w jednym akcie” – sztuka najprawdopodobniej z 1848 roku nawiązuje do wielkiego rozczarowania miłosnego Norwida związanego z osobą Marii Kalergis. Cechami nieosiągalnej pianistki-diwy opatrzył poeta postać Klaudii. Tytuł zaczerpnął z kolei z nawiązującego do „Don Juana” Byrona poematu dygresyjnego Ryszarda Berwińskiego, „Don Juan poznański”: Było to jakoś – nie pomnę dobrze, / Którego w roku miesiąca; / Tyle wiem tylko, że nie w oktobrze, / Bo noc to była z tysiąca / I jednej nocy – tysiączna druga. Do spisania „Nocy tysiącznej drugiej” ostatecznie przymusza artystę powrót z Zurychu do Paryża Emmy Herwegh, a właściwie przeprowadzona z kobietą rozmowa o bolesnym rozpadzie jej małżeństwa z Georgiem Herweghem. Losy Emmy wobec Georga i losy Norwida względem Kalergis są tutaj paralelną figurą losów stanowiącą swoistą parabolę dla treści utworu. Komedię poprzedza dedykacja dla Marii Trębickiej, „najbliższej nierodzonej”, przyjaciółki diwy oraz jej towarzyszki w podróżach zagranicznych z lat 1844-1845, z czasem – najbliższej powiernicy trosk i przemyśleń Norwida. Włoskie motto w przekładzie zaproponowanym przez Gomulickiego brzmi: „a dusza moja była mi mistrzynią”.

Karol Samsel


Kolejny wieczór w ramach cyklu Od-czytywanie Norwida. Dramaty rozpoczniemy o godz. 18:00 rozmową z udziałem dr Ewangeliny Skalińskiej (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Wydział Nauk Humanistycznych), prof. Bernadetty Kuczery-Chachulskiej (Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk) oraz Jakuba Pydy (UW, Zakład Literatury Romantyzmu) – poprowadzi ją Karol Samsel. Czytanie sceniczne dramatu: godz. 19:00.


Wydarzenie będzie otwarte dla publiczności i zorganizowane zgodnie z obowiązującą w Instytucie Teatralnym dyscypliną sanitarną.

Ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim gościom Instytutu i ograniczoną liczbę miejsc na widowni, prosimy o przemyślane pobieranie zaproszeń oraz o przybycie kilkanaście minut przed planowanym rozpoczęciem wydarzenia w celu wypełnienia formularza kontaktowego COVID-19.


 

„Noc tysiączna druga”
22 października 2021
godzina 18:00 | rozmowa panelowa
godzina 19:00 | czytanie sceniczne

Reżyseria: Jerzy Machowski

Występują: Angelika Kurowska, Piotr Bajtlik, Marek Barbasiewicz, Andrzej Mastalerz

Fortepian: Paweł Popko


WIĘCEJ O PROJEKCIE:

Cyklem Od-czytywanie Norwida. Dramaty chcemy przedstawić autora i jego myślenie o teatrze w kontekście innych, ważnych wydarzeń historycznych oraz zjawisk w sztuce i kulturze XIX i XX wieku. Jesteśmy przekonani, że pomimo swojej niewątpliwej osobności twórczość Norwida stanowi fenomen znakomicie wpisujący się w osiągnięcia teatru i dramatu europejskiego swojego czasu, a jednocześnie w niektórych przypadkach zdaje się nawet niektóre z nich wyprzedzać (oryginalna koncepcja teatru poetyckiego, teoria białej tragedii, wysokiej komedii). Takie zestawienie może uwypuklić wyjątkowość tej postaci i pozwoli wskazać należne jej miejsce w dziejach literatury i teatru, nie tylko w Polsce.

Przyjrzymy się twórczości dramatycznej Norwida w jej rozmaitych przejawach i kontekstach po to, by na zakończenie projektu – odwołując się przede wszystkim do „Za kulisami” – spróbować określić, na czym polegała oryginalność Norwidowskiej koncepcji dramatu i teatru. Czytaniom towarzyszą rozmowy przybliżające treść dramatu-bohatera i jego dzieje inscenizacyjne, a ostatecznym i najtrwalszym efektem spotkań będzie publikacja.


Od-czytywanie Norwida. Dramaty | Harmonogram czytań

31 sierpnia 2021 | „Miłość-czysta u kąpieli morskich”

25 września 2021 | „Promethidion”

22 października 2021 | „Noc tysiączna druga”

25 listopada 2021 | „Pierścień Wielkiej-Damy”

16 grudnia 2021 | „Za kulisami”

minione daty

Data Godzina Wydarzenie Wstęp
piątek 22.10.2021
18:00
18:00 Rezerwacja zaproszeń

Powiązane

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności