Uroczyste ogłoszenie wyników oraz wręczenie nagród odbyło się w piątek (11.06) w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego i było transmitowane na kanale YouTube, Facebooku oraz stronie internetowej Instytutu.
Do Konkursu zostało zgłoszonych 270 projektów w czterech kategoriach. Wśród wnioskodawców znalazły się teatry publiczne, teatry prywatne, organizacje pozarządowe, domy i centra kultury, przedsiębiorcy, a także artystki i artyści freelancerzy. Warunkiem zgłoszenia projektu była jego realizacja w sieci od 12 marca 2020, czyli od dnia pierwszego zawieszenia działalności instytucji kultury, do 31 marca 2021.
W kategorii A – najlepsza premiera – Jury zdecydowało o przyznaniu dwóch równorzędnych nagród głównych. Otrzymały je: Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie za spektakl „Tragedia Króla Ryszarda III” w reżyserii Grzegorza Falkowskiego oraz Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich w Warszawie za spektakl „Nie ma” w reżyserii Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej.
Zwycięskie spektakle łączy wartość artystyczna i powodzenie formalnych poszukiwań, ale dzielą metody pracy i narzędzia, którymi posłużyli się twórcy. Oba spektakle dowodzą, że sztukę teatru internetowego można realizować z powodzeniem zarówno przy pomocy surowych, na poły amatorskich, środków wyrazu, które z przeszkody transformują w wyzwanie, jak też poprzez profesjonalne użycie zaawansowanych technologii – podkreślał Dominik Gac, jeden z jurorów Konkursu.
Wyróżnienie w tej kategorii trafiło do Stowarzyszenia Potem-o-tem za spektakl „Żegnamy świat” w reżyserii Marcina Zbyszyńskiego. Przyznano także dodatkowe wyróżnienie honorowe dla Karoliny Wyrozumskiej oraz zespołu aktorek i aktorów spektaklu „Orfeusz w wirtualnym piekle”.
Laureatem nagrody głównej w kategorii B – najlepsze słuchowisko – zostało Muzeum Pana Tadeusza Zakładu Narodowego im. Ossolińskich za słuchowisko „Ptaki nocne” w reżyserii Marzeny Sadochy. Wyróżnienie trafiło w ręce Doroty Bator za słuchowisko „Kiedy jesteś pomiędzy wodą a lwem morskim… uciekaj!”, natomiast wyróżnienie honorowe przyznano Fundacji Oczami Brata za słuchowisko „Cebula” w reżyserii Cezarego Ilczyny.
Nagrodzone i wyróżnione spektakle teatru dźwięku w słuchowisku znalazły formę, dzięki której odpowiedź na pytanie o przyszłość zależy od tego, jak zabrzmi odpowiedź na pytanie o nasze relacje z drugim człowiekiem – wskazali jurorzy.
W kategorii C – najlepszy inny projekt teatralny – nadesłane zgłoszenia wyróżniały się olbrzymią rozpiętością stylistyczną: zoomowym warsztatom tańca towarzyszyły koncerty i recitale, sfilmowanym premierom różnotematyczne podcasty, czytaniom performatywnym performanse w sensie ścisłym, a serialom teatralnym – monodramy, wykłady i zapisy rozmów. Jury przyznało nagrodę główną Fundacji Lale.teatr za projekt „Kroniki zarazy”. Wyróżnienia otrzymali: Warszawska Opera Kameralna za projekt „OperaOK!”, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie za projekt „Zamknięci w teatrze” oraz Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu za projekt „Pani Moru Online”. Wyróżnione honorowo zostało Stowarzyszenie „17-tka” za projekt „Covidowe opowieści dziwnej treści”.
Jury zdecydowało o nieprzyznaniu nagrody głównej oraz wyróżnień regulaminowych w kategorii D – najlepsze wydarzenie przeniesione do internetu. Jak wyjaśnili oceniający, sposób udokumentowania projektów uniemożliwiał przyjęcie czytelnych i jednakowych dla wszystkich kryteriów, a co za tym idzie rzetelną i sprawiedliwą ocenę. Niewykorzystane środki przeznaczono na dodatkowe nagrody w kategoriach A i C.
Jury podjęło natomiast decyzję o przyznaniu dwóch dodatkowych wyróżnień specjalnych za nowatorskie i kompletne podejście do social mediów i komunikacji z widzem w czasie pandemii. Powędrowały one do dwóch stołecznych scen: TR Warszawa i Teatru Ochoty.