fbpx
Teatr Jana Dormana | Poszukiwania, inspiracje, refleksje

Teatr Jana Dormana | Poszukiwania, inspiracje, refleksje

Miejsca wydarzeń:Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, ul. Jazdów 1 (Instytut Teatralny)Szkoła Podstawowa nr 375 im. Orląt Lwowskich w Warszawie, ul....
opublikowano 10 grudnia 2019

Miejsca wydarzeń:Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, ul. Jazdów 1 (Instytut Teatralny)Szkoła Podstawowa nr 375 im. Orląt Lwowskich w Warszawie, ul. Abrahama 10 (szkoła)

Rejestracja na wybrane wydarzenia konferencji poprzez FORMULARZ do 30 listopada 2019r. Liczba miejsc ograniczona.

Program konferencji:

13 grudnia (piątek)

9:00–9:30 Rejestracja w Instytucie Teatralnym

9:30–10:00 Otwarcie konferencji i wprowadzenieMarzenna Wiśniewska Dorman. Archiwum otwarte – projekt performatywny (Instytut Teatralny)

10:00–12:30 I sesja referatowaTego Jana Dormana jeszcze mało znamy. Działalność w latach 1978-1986 (Instytut Teatralny)

Ewa Tomaszewska Wiosna, lato, jesień, zima – od dyrektora teatru do niezależnego artystyIwona Dowsilas Studencki teatr DormanaKrzysztof Grębski Projekt Open The Dor, man!Karol Suszczyński Witkacy na warsztacie Jana Dormana

13:00–15:00 II sesja referatowaTeatr jako sfera oddziaływania na otoczenie kulturowe (Instytut Teatralny)

Mateusz Kanabrodzki Obiekty i zjawiska przejściowe w świetle teorii i praktyki teatralnej Jana DormanaBartosz Kurowski Stan liminalny w teatrze Jana Dormana w odniesieniu do koncepcji rozwoju człowieka w dziedzinie psychologii rozwoju i teorii wychowaniaOlga Chrzan Krótka historia pałacowych HERODÓWAgata Drwięga Nie tylko Dorman. Leokadii Serafinowicz spojrzenie na rolę artysty w teatrze dla dzieci i młodzieży

17:00 Spektakl Greta i ostatni wieloryb, reż. Maciej Podstawny, Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu (czas trwania: 110 minut) (szkoła)

20:00 Spektakl Greta i ostatni wieloryb, reż. Maciej Podstawny, Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu (czas trwania: 110 minut)/Spektakl h., reż. Daniel Stachuła, Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu (czas trwania: 45 minut)(szkoła)

14 grudnia (sobota)

9:00 Spektakl h., reż. Daniel Stachuła, Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu (czas trwania: 45 minut)/Spektakl Rutka, reż. Karolina Maciejaszek, Teatr Lalek Arlekin w Łodzi (czas trwania: 70 minut)(szkoła)

11:00 Spektakl Rutka, reż. Karolina Maciejaszek, Teatr Lalek Arlekin w Łodzi (czas trwania: 70 minut)/

Seminarium performatywne List i rysunek dziecka jako narzędzie do pracy dla pedagoga teatru, prowadzenie: Agata Łukaszewicz, Agnieszka Anna WłodarskaSeminarium performatywne Pomiędzy teatrem, archiwum a szkołą, prowadzenie: Joanna ŻygowskaSeminarium performatywne Jak przenosić idee Dormana na praktykę pedagoga teatru?, prowadzenie: Justyna Lipko-KoniecznaSeminarium performatywne Archiwum jako narzędzie performatywne: oś czasu-oś życia, prowadzenie: Iga Dzięgielewska, Małgorzata Skoczelas, Katarzyna Warowna(szkoła)

13:00-14:30 Rozmowa z twórcami spektakli(szkoła)

16:00-18:00 III sesja referatowaPromocja monograficznego numeru „Pamiętnika Teatralnego” Jan Dorman 1912-1986. Poszerzanie pola badań nad twórczością teatralną Jana Dormana(Instytut Teatralny)

Magdalena Figzał-Janikowska Muzyczne inscenizacje Jana DormanaHubert Michalak Transfery pamięci. Rekwizyty w przedstawieniu „Powiedz, że jestem…” (case study)Magdalena Rewerenda „Szczęśliwy książę” Jana Dormana jako autoarchiwumMarzenna Wiśniewska W laboratorium Fausta

15 grudnia (niedziela)

10:00–12:30 IV sesja referatowaDziecko jako odbiorca teatru. Tropy Jana Dormana dla współczesnego teatru (Instytut Teatralny)

Maria Szczepska-Pustkowska „Teatr dla dziecka” czy „Teatr dziecięcy”?Ewa Rodziewicz Teatr Jana Dormana – tropy dla współczesnej humanistyki i edukacjiIwona Woźniak Jan Dorman – twórczość w teatrach amatorskichMilka Baran-Szymańska Czy potrzebny nam Dorman? Refleksje nad obecnością Jana Dormana w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnejMarika Dziubałtowska-Woźniak Słuchowisko jako narzędzie edukacji teatralnej na lekcjach języka polskiego

13:00–14:30 Czytanie performatywne tekstu Która godzina? Zbigniewa Wojciechowskiego w adaptacji scenicznej Jana Dormana, w wykonaniu studentów Wydziału Lalkarskiego we Wrocławiu, Akademia Teatralna im. S. Wyspiańskiego w Krakowie, reż. Konrad Dworakowski(Instytut Teatralny)

14:30-15:30 Podsumowanie konferencji(Instytut Teatralny)

Dodatkowo, w sobotę w godz. 15:00-19:00 i w niedzielę w godz. 9:00-13:00 i 14:00-18:00  zapraszamy na Doświadczenie laboratoryjne w Archiwum Jana Dormana w Instytucie Teatralnym.

Więcej informacji o wydarzeniach:

Spektakle

Greta i ostatni wielorybTeatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu

To ekologiczna baśń o dziewczynce-wojowniczce, która próbuje ocalić świat i wyrusza na poszukiwanie Ostatniego Wieloryba, trasą szkolnych korytarzy, sal i tajnych zakamarków. Wraz z Kapitanem Dorszem, pomocnikiem Antonim, przyjacielem-mentorem –  Żółwiem Svante oraz załogą złożoną z uczniów jednej klasy księżniczka Greta eksploruje świat ginących gatunków, poznaje kolejne ofiary bitwy o planetę i szuka sprzymierzeńców, bez których uratowanie Boga Oceanu zdaje się niemożliwe.Młoda bohaterka prowadzi metafizyczne śledztwo, w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania, których inni – dorośli – nawet nie zadają… Przemierza pełną wyzwań drogę, z których największym jest zmierzenie się z samą sobą – swoją pełną słabości i lęków ludzką stroną, tzw. „Alter-Gretą”.Spektakl dla dzieci w wieku 11-12 latczas trwania spektaklu: 120 minutpremiera: 15.10.2019 r.

tekst: Karol Kalinowski „KaeRel”, Dorota Kowalkowska, Maciej Podstawnykoncepcja projektu: Dorota Kowalkowska, Maciej Podstawnyreżyseria: Maciej Podstawnydramaturgia i koncepcja działań pedagogicznych: Dorota Kowalkowskaobiekty / przestrzeń: Marta Krześlakkostiumy: Paula Grocholskamuzyka: Jerzy Rogiewiczruch: Dorota Furmaniukkonsultacje i scenariusze zajęć: Małgorzata Simm, Maciej Jonekwarsztat przyrodniczo-filozoficzny dla wychowawców i twórców: Mieszko Stanisławski, Karolina Stanisławskasuperwizja: dr Kamila Kamińska-Sztarkewaluacja: Hanna Achremowicz, Agnieszka Janikinspicjent: Iwona Skibaobsada: Dorota Furmaniuk, Katarzyna Janek [g], Joanna Łaganowska, Rafał Kosowski, Ryszard Węgrzyn

h.Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

#hahasztagZnacie Franka? Chodzi do waszej szkoły, jest w waszej klasie. Tak, to ten! Siedzi na lekcjach w czapce, przyjaźni się z Kaśką, kręci filmy na TikToku, słucha smutnej muzyki. Czasami wchodzi do gabinetu pani pedagog. Franek czyta komentarze na swój temat w internecie…h. to projekt teatralny łączący elementy teatru dramatycznego, baletu, muzyki klasycznej i internetowego soundscape’u oraz video. Spektakl rozgrywa się w kameralnej przestrzeni szkolnej klasy, w której opowiadana jest historia dwojga młodych ludzi dotkniętych cyberbullyingiem i hejtem. Muzyczną kanwą, na której utkana jest bolesna historia, jest pieśń Franza Schuberta Śmierć i dziewczyna.

Spektakl dla ósmych klas szkoły podstawowej.czas trwania spektaklu: 45 minutpremiera: 15.10.2019 r.

dramaturgia i reżyseria: Daniel Stachułamuzyka: Przemysław Degórskichoreografia: Viktor Davydiukscenografia i kostiumy: Natalia Boryswideo: Ośko / Boguniadziałania edukacyjne: Joanna Żygowska, Daniel Stachułaobsada: Angelika Mierzwa, Julia Korbańska, Michał Kurek, Olaf Przybytniak

RutkaTeatr Lalek Arlekin w ŁodziBohaterką jest współczesna dziewczynka, dziesięcioletnia Zosia, mieszkająca na łódzkich Bałutach. Dziecko spędza wakacje w domu pod opieką ekscentrycznej ciotki Róży i dzięki dziwnej przyjaźni z nową koleżanką Rutką, zaczyna poznawać miasto z innej perspektywy. Nowa towarzyszka zabaw jest wysłanniczką ze świata, który już nie istnieje – dzięki niej bohaterka, a wraz z nią widzowie spektaklu, przeżyją podróż w przeszłość.Spektakl zderza współczesność z przeszłością, konfrontując obraz dzisiejszej Łodzi z obrazem miasta czasów okupacji oraz zderzając historie dwóch dziewczyn – współczesnej Zosi i pamiętającej czasy Litzmannstadt Getto – Rutki. Świat przedstawiony, budowany jest tu na zasadzie swoistego mappingu – na dzisiejszą topografię Łodzi nakładany jest widmowy obraz miasta z przeszłości.Opowieść o przyjaźni Zosi z Rutką zachęca do empatii i przejrzenia się w historii rówieśniczki z innych czasów, niczym w lustrze. Przymierzenie się do jej doświadczenia wymusza redefinicję różnych pojęć, choćby takich jak strach czy poczucie osamotnienia.

Spektakl dla dzieci w wieku 10-12 latczas trwania spektaklu: ok. 70 minutpremiera: 27.09.2019 r.

Przedstawienie oparte na książce Joanny Fabickiej, pt. „Rutka”scenariusz i reżyseria spektaklu: Karolina Maciejaszekscenografia: Marika Wojciechowskakompozytor: Piotr Klimekchoreografia: Ewelina Ciszewskaobsada: Katarzyna Pałka, Teresa Kowalik, Wojciech Stagenalski, Maciej Kuczyński (muzyk)pedagog teatru: Monika Tomczykprzygotowanie i prowadzenie warsztatów: Monika Tomczyk, Hanna Jastrzębska-Gzellakonsultacje merytoryczne w zakresie historii miasta, topografii i historii Litzmannstadt Ghetto: Joanna Podolska i Justyna Tomaszewska

Seminaria performatywne

Seminarium performatywne List i rysunek dziecka jako narzędzie do pracy dla pedagoga teatruprowadzenie: Agata Łukaszewicz, Agnieszka Anna Włodarska

Podczas seminarium spojrzymy na temat w dwóch kontekstach. Zbadamy na ile list i rysunek młodego widza wykonany po spektaklu może być ego-dokumentem, który zawiera elementy recenzji, odzwierciedla jego wrażliwość i sposób myślenia odbiorcy o percypowanym dziele. W drugiej części zobaczymy jakie informacje zapisane są w rysunku dziecka i czy możemy wykorzystać rysowanie jako sposób na uzyskanie informacji zwrotnej od uczestnika naszych warsztatów.

Seminarium performatywne Pomiędzy teatrem, archiwum a szkołąprowadzenie: Joanna Żygowska

Uczestnicy i uczestniczki warsztatów poznają wybrane materiały archiwalne dotyczące myślenia Dormana o spektaklu, który jest kierowany do uczniów i uczennic. Na podstawie tych dokumentów oraz spektakli zrealizowanych w ramach IV edycji Konkursu im. Jana Dormana zastanowimy się, jak wiedza dotycząca historii teatru oraz doświadczenia związane ze współczesną realizacją konkursowych przedstawień i towarzyszących im warsztatów, mogą inspirować do kolejnych spotkań teatru i szkoły.

Seminarium performatywne Jak przenosić idee Dormana na praktykę pedagoga teatru?prowadzenie: Justyna Lipko-Konieczna

Seminarium będzie okazją, by zastanowić się w jaki sposób myśl Jana Dormana może dziś inspirować praktyków teatru w projektowaniu działań teatralnych skierowanych do dzieci i młodzieży. Zbadamy co oznaczało dla Dormana podmiotowe myślenie o dziecku jako odbiorcy sztuki wysokiej i jak przekładało się na konkretne rozwiązania i środki teatralne.  Będziemy sięgać do archiwaliów Dormana znajdujących się w Instytucie Teatralnym, ale również odwoływać się do aktualnych projektów, spektakli, działań edukacyjnych, które w punkcie wyjścia czerpią z idei twórcy Teatru Dzieci Zagłębia.

Seminarium performatywne Archiwum jako narzędzie performatywne: oś czasu-oś życiaprowadzenie: Iga Dzięgielewska, Małgorzata Skoczelas, Katarzyna Warowna

Spotkanie wyrasta z procesu twórczego, który zaczął się podczas pracy nad akcją performatywną inspirowaną dokumentacją spektaklu La Fontaine Dormana (Instytut Teatralny, listopad 2017). Twórczynie zaproszą uczestników do podążenia ścieżkami, które będą efektem przenikania się refleksji nad teatrem, ruchem, obecnością widza i rozwojem osobistym. 

Doświadczenie laboratoryjne w Archiwum Jana Dormanatwórcy: Diana Jonkisz, Laura Sonik, Monika Tomczyk

Po raz kolejny piwnica Instytutu Teatralnego wypełniona archiwaliami stanie się miejscem laboratoryjnego doświadczenia. W specjalnie zaaranżowanych warunkach dostępne będą wybrane zbiory Dormana, pokazujące rozmaite sposoby wytwarzania przez artystę archiwum życia i dzieła. Uczestnicy zdarzenia podejmą tropy pozostawione przez twórcę, w rękopisach, listach, rysunkach i fotografiach, usłyszą jego głos, poznają metody tworzenia sklejki i pod jego patronatem rozpoczną własna przygodę z  osobistym archiwum. Laboratoryjne działania posłużą do refleksji nad współczesną rolą archiwum. Czy jest to tylko strażnik pamięci? A może to medium przez, które kreujemy siebie? Czy archiwum może być działaniem artystycznym? Co chcielibyśmy zachować w swoich archiwach? Gdzie dzisiaj zajmują się nasze archiwa? Co przekazują nasze współczesne archiwa, jak choćby kieszenie? Co archiwizuje nasze ciało? Jak zapisujemy się w archiwum, jakim jest drugi człowiek?

Zobacz również