10.12.2019
Miejsca wydarzeń:
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, ul. Jazdów 1 (Instytut Teatralny)
Szkoła Podstawowa nr 375 im. Orląt Lwowskich w Warszawie, ul. Abrahama 10 (szkoła)
Rejestracja na wybrane wydarzenia konferencji poprzez FORMULARZ do 30 listopada 2019r. Liczba miejsc ograniczona.
Program konferencji:
13 grudnia (piątek)
9:00–9:30 Rejestracja w Instytucie Teatralnym
9:30–10:00 Otwarcie konferencji i wprowadzenie
Marzenna Wiśniewska Dorman. Archiwum otwarte – projekt performatywny (Instytut Teatralny)
10:00–12:30 I sesja referatowa
Tego Jana Dormana jeszcze mało znamy. Działalność w latach 1978-1986 (Instytut Teatralny)
Ewa Tomaszewska Wiosna, lato, jesień, zima – od dyrektora teatru do niezależnego artysty
Iwona Dowsilas Studencki teatr Dormana
Krzysztof Grębski Projekt Open The Dor, man!
Karol Suszczyński Witkacy na warsztacie Jana Dormana
13:00–15:00 II sesja referatowa
Teatr jako sfera oddziaływania na otoczenie kulturowe (Instytut Teatralny)
Mateusz Kanabrodzki Obiekty i zjawiska przejściowe w świetle teorii i praktyki teatralnej Jana Dormana
Bartosz Kurowski Stan liminalny w teatrze Jana Dormana w odniesieniu do koncepcji rozwoju człowieka w dziedzinie psychologii rozwoju i teorii wychowania
Olga Chrzan Krótka historia pałacowych HERODÓW
Agata Drwięga Nie tylko Dorman. Leokadii Serafinowicz spojrzenie na rolę artysty w teatrze dla dzieci i młodzieży
17:00 Spektakl Greta i ostatni wieloryb, reż. Maciej Podstawny, Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu (czas trwania: 110 minut) (szkoła)
20:00 Spektakl Greta i ostatni wieloryb, reż. Maciej Podstawny, Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu (czas trwania: 110 minut)/
Spektakl h., reż. Daniel Stachuła, Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu (czas trwania: 45 minut)
(szkoła)
14 grudnia (sobota)
9:00 Spektakl h., reż. Daniel Stachuła, Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu (czas trwania: 45 minut)/
Spektakl Rutka, reż. Karolina Maciejaszek, Teatr Lalek Arlekin w Łodzi (czas trwania: 70 minut)
(szkoła)
11:00 Spektakl Rutka, reż. Karolina Maciejaszek, Teatr Lalek Arlekin w Łodzi (czas trwania: 70 minut)/
Seminarium performatywne List i rysunek dziecka jako narzędzie do pracy dla pedagoga teatru, prowadzenie: Agata Łukaszewicz, Agnieszka Anna Włodarska
Seminarium performatywne Pomiędzy teatrem, archiwum a szkołą, prowadzenie: Joanna Żygowska
Seminarium performatywne Jak przenosić idee Dormana na praktykę pedagoga teatru?, prowadzenie: Justyna Lipko-Konieczna
Seminarium performatywne Archiwum jako narzędzie performatywne: oś czasu-oś życia, prowadzenie: Iga Dzięgielewska, Małgorzata Skoczelas, Katarzyna Warowna
(szkoła)
13:00-14:30 Rozmowa z twórcami spektakli
(szkoła)
16:00-18:00 III sesja referatowa
Promocja monograficznego numeru „Pamiętnika Teatralnego” Jan Dorman 1912-1986. Poszerzanie pola badań nad twórczością teatralną Jana Dormana
(Instytut Teatralny)
Magdalena Figzał-Janikowska Muzyczne inscenizacje Jana Dormana
Hubert Michalak Transfery pamięci. Rekwizyty w przedstawieniu „Powiedz, że jestem…” (case study)
Magdalena Rewerenda „Szczęśliwy książę” Jana Dormana jako autoarchiwum
Marzenna Wiśniewska W laboratorium Fausta
15 grudnia (niedziela)
10:00–12:30 IV sesja referatowa
Dziecko jako odbiorca teatru. Tropy Jana Dormana dla współczesnego teatru (Instytut Teatralny)
Maria Szczepska-Pustkowska „Teatr dla dziecka” czy „Teatr dziecięcy”?
Ewa Rodziewicz Teatr Jana Dormana – tropy dla współczesnej humanistyki i edukacji
Iwona Woźniak Jan Dorman – twórczość w teatrach amatorskich
Milka Baran-Szymańska Czy potrzebny nam Dorman? Refleksje nad obecnością Jana Dormana w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Marika Dziubałtowska-Woźniak Słuchowisko jako narzędzie edukacji teatralnej na lekcjach języka polskiego
13:00–14:30 Czytanie performatywne tekstu Która godzina? Zbigniewa Wojciechowskiego w adaptacji scenicznej Jana Dormana, w wykonaniu studentów Wydziału Lalkarskiego we Wrocławiu, Akademia Teatralna im. S. Wyspiańskiego w Krakowie, reż. Konrad Dworakowski
(Instytut Teatralny)
14:30-15:30 Podsumowanie konferencji
(Instytut Teatralny)
Dodatkowo, w sobotę w godz. 15:00-19:00 i w niedzielę w godz. 9:00-13:00 i 14:00-18:00 zapraszamy na Doświadczenie laboratoryjne w Archiwum Jana Dormana w Instytucie Teatralnym.
Więcej informacji o wydarzeniach:
Spektakle
Greta i ostatni wieloryb
Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu
To ekologiczna baśń o dziewczynce-wojowniczce, która próbuje ocalić świat i wyrusza na poszukiwanie Ostatniego Wieloryba, trasą szkolnych korytarzy, sal i tajnych zakamarków. Wraz z Kapitanem Dorszem, pomocnikiem Antonim, przyjacielem-mentorem – Żółwiem Svante oraz załogą złożoną z uczniów jednej klasy księżniczka Greta eksploruje świat ginących gatunków, poznaje kolejne ofiary bitwy o planetę i szuka sprzymierzeńców, bez których uratowanie Boga Oceanu zdaje się niemożliwe.
Młoda bohaterka prowadzi metafizyczne śledztwo, w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania, których inni – dorośli – nawet nie zadają… Przemierza pełną wyzwań drogę, z których największym jest zmierzenie się z samą sobą – swoją pełną słabości i lęków ludzką stroną, tzw. „Alter-Gretą”.
Spektakl dla dzieci w wieku 11-12 lat
czas trwania spektaklu: 120 minut
premiera: 15.10.2019 r.
tekst: Karol Kalinowski „KaeRel”, Dorota Kowalkowska, Maciej Podstawny
koncepcja projektu: Dorota Kowalkowska, Maciej Podstawny
reżyseria: Maciej Podstawny
dramaturgia i koncepcja działań pedagogicznych: Dorota Kowalkowska
obiekty / przestrzeń: Marta Krześlak
kostiumy: Paula Grocholska
muzyka: Jerzy Rogiewicz
ruch: Dorota Furmaniuk
konsultacje i scenariusze zajęć: Małgorzata Simm, Maciej Jonek
warsztat przyrodniczo-filozoficzny dla wychowawców i twórców: Mieszko Stanisławski, Karolina Stanisławska
superwizja: dr Kamila Kamińska-Sztark
ewaluacja: Hanna Achremowicz, Agnieszka Janik
inspicjent: Iwona Skiba
obsada: Dorota Furmaniuk, Katarzyna Janek [g], Joanna Łaganowska, Rafał Kosowski, Ryszard Węgrzyn
h.
Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
#hahasztag
Znacie Franka? Chodzi do waszej szkoły, jest w waszej klasie. Tak, to ten! Siedzi na lekcjach w czapce, przyjaźni się z Kaśką, kręci filmy na TikToku, słucha smutnej muzyki. Czasami wchodzi do gabinetu pani pedagog. Franek czyta komentarze na swój temat w internecie…
h. to projekt teatralny łączący elementy teatru dramatycznego, baletu, muzyki klasycznej i internetowego soundscape’u oraz video. Spektakl rozgrywa się w kameralnej przestrzeni szkolnej klasy, w której opowiadana jest historia dwojga młodych ludzi dotkniętych cyberbullyingiem i hejtem. Muzyczną kanwą, na której utkana jest bolesna historia, jest pieśń Franza Schuberta Śmierć i dziewczyna.
Spektakl dla ósmych klas szkoły podstawowej.
czas trwania spektaklu: 45 minut
premiera: 15.10.2019 r.
dramaturgia i reżyseria: Daniel Stachuła
muzyka: Przemysław Degórski
choreografia: Viktor Davydiuk
scenografia i kostiumy: Natalia Borys
wideo: Ośko / Bogunia
działania edukacyjne: Joanna Żygowska, Daniel Stachuła
obsada: Angelika Mierzwa, Julia Korbańska, Michał Kurek, Olaf Przybytniak
Rutka
Teatr Lalek Arlekin w Łodzi
Bohaterką jest współczesna dziewczynka, dziesięcioletnia Zosia, mieszkająca na łódzkich Bałutach. Dziecko spędza wakacje w domu pod opieką ekscentrycznej ciotki Róży i dzięki dziwnej przyjaźni z nową koleżanką Rutką, zaczyna poznawać miasto z innej perspektywy. Nowa towarzyszka zabaw jest wysłanniczką ze świata, który już nie istnieje – dzięki niej bohaterka, a wraz z nią widzowie spektaklu, przeżyją podróż w przeszłość.
Spektakl zderza współczesność z przeszłością, konfrontując obraz dzisiejszej Łodzi z obrazem miasta czasów okupacji oraz zderzając historie dwóch dziewczyn – współczesnej Zosi i pamiętającej czasy Litzmannstadt Getto – Rutki. Świat przedstawiony, budowany jest tu na zasadzie swoistego mappingu – na dzisiejszą topografię Łodzi nakładany jest widmowy obraz miasta z przeszłości.
Opowieść o przyjaźni Zosi z Rutką zachęca do empatii i przejrzenia się w historii rówieśniczki z innych czasów, niczym w lustrze. Przymierzenie się do jej doświadczenia wymusza redefinicję różnych pojęć, choćby takich jak strach czy poczucie osamotnienia.
Spektakl dla dzieci w wieku 10-12 lat
czas trwania spektaklu: ok. 70 minut
premiera: 27.09.2019 r.
Przedstawienie oparte na książce Joanny Fabickiej, pt. „Rutka”
scenariusz i reżyseria spektaklu: Karolina Maciejaszek
scenografia: Marika Wojciechowska
kompozytor: Piotr Klimek
choreografia: Ewelina Ciszewska
obsada: Katarzyna Pałka, Teresa Kowalik, Wojciech Stagenalski, Maciej Kuczyński (muzyk)
pedagog teatru: Monika Tomczyk
przygotowanie i prowadzenie warsztatów: Monika Tomczyk, Hanna Jastrzębska-Gzella
konsultacje merytoryczne w zakresie historii miasta, topografii i historii Litzmannstadt Ghetto: Joanna Podolska i Justyna Tomaszewska
Seminaria performatywne
Seminarium performatywne List i rysunek dziecka jako narzędzie do pracy dla pedagoga teatru
prowadzenie: Agata Łukaszewicz, Agnieszka Anna Włodarska
Podczas seminarium spojrzymy na temat w dwóch kontekstach. Zbadamy na ile list i rysunek młodego widza wykonany po spektaklu może być ego-dokumentem, który zawiera elementy recenzji, odzwierciedla jego wrażliwość i sposób myślenia odbiorcy o percypowanym dziele. W drugiej części zobaczymy jakie informacje zapisane są w rysunku dziecka i czy możemy wykorzystać rysowanie jako sposób na uzyskanie informacji zwrotnej od uczestnika naszych warsztatów.
Seminarium performatywne Pomiędzy teatrem, archiwum a szkołą
prowadzenie: Joanna Żygowska
Uczestnicy i uczestniczki warsztatów poznają wybrane materiały archiwalne dotyczące myślenia Dormana o spektaklu, który jest kierowany do uczniów i uczennic. Na podstawie tych dokumentów oraz spektakli zrealizowanych w ramach IV edycji Konkursu im. Jana Dormana zastanowimy się, jak wiedza dotycząca historii teatru oraz doświadczenia związane ze współczesną realizacją konkursowych przedstawień i towarzyszących im warsztatów, mogą inspirować do kolejnych spotkań teatru i szkoły.
Seminarium performatywne Jak przenosić idee Dormana na praktykę pedagoga teatru?
prowadzenie: Justyna Lipko-Konieczna
Seminarium będzie okazją, by zastanowić się w jaki sposób myśl Jana Dormana może dziś inspirować praktyków teatru w projektowaniu działań teatralnych skierowanych do dzieci i młodzieży. Zbadamy co oznaczało dla Dormana podmiotowe myślenie o dziecku jako odbiorcy sztuki wysokiej i jak przekładało się na konkretne rozwiązania i środki teatralne. Będziemy sięgać do archiwaliów Dormana znajdujących się w Instytucie Teatralnym, ale również odwoływać się do aktualnych projektów, spektakli, działań edukacyjnych, które w punkcie wyjścia czerpią z idei twórcy Teatru Dzieci Zagłębia.
Seminarium performatywne Archiwum jako narzędzie performatywne: oś czasu-oś życia
prowadzenie: Iga Dzięgielewska, Małgorzata Skoczelas, Katarzyna Warowna
Spotkanie wyrasta z procesu twórczego, który zaczął się podczas pracy nad akcją performatywną inspirowaną dokumentacją spektaklu La Fontaine Dormana (Instytut Teatralny, listopad 2017). Twórczynie zaproszą uczestników do podążenia ścieżkami, które będą efektem przenikania się refleksji nad teatrem, ruchem, obecnością widza i rozwojem osobistym.
Doświadczenie laboratoryjne w Archiwum Jana Dormana
twórcy: Diana Jonkisz, Laura Sonik, Monika Tomczyk
Po raz kolejny piwnica Instytutu Teatralnego wypełniona archiwaliami stanie się miejscem laboratoryjnego doświadczenia. W specjalnie zaaranżowanych warunkach dostępne będą wybrane zbiory Dormana, pokazujące rozmaite sposoby wytwarzania przez artystę archiwum życia i dzieła. Uczestnicy zdarzenia podejmą tropy pozostawione przez twórcę, w rękopisach, listach, rysunkach i fotografiach, usłyszą jego głos, poznają metody tworzenia sklejki i pod jego patronatem rozpoczną własna przygodę z osobistym archiwum. Laboratoryjne działania posłużą do refleksji nad współczesną rolą archiwum. Czy jest to tylko strażnik pamięci? A może to medium przez, które kreujemy siebie? Czy archiwum może być działaniem artystycznym? Co chcielibyśmy zachować w swoich archiwach? Gdzie dzisiaj zajmują się nasze archiwa? Co przekazują nasze współczesne archiwa, jak choćby kieszenie? Co archiwizuje nasze ciało? Jak zapisujemy się w archiwum, jakim jest drugi człowiek?