Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego rozpoczyna kolejną, 26. edycję Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Od dziś (14 października 2019) teatry mogą zgłaszać spektakle będące realizacjami polskich sztuk współczesnych.
Szczegóły oraz nowy regulamin Konkursu znajdują się na stronie sztukawspolczesna.org:
W 26. edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej można zgłaszać realizacje sceniczne spełniające kryteria konkursowe, których premiera odbyła/odbędzie się na terenie Polski między 1 kwietnia 2019 roku a 31 marca 2020 roku, i które pozostają w repertuarze w sezonie teatralnym 2019/2020.
Spektakle oceniać będzie siedmioosobowa Komisja Artystyczna, która decyduje o dopuszczeniu zgłoszenia do Konkursu, wskazuje finałowe przedstaiwenia i przyznaje refundacje. Członkami Komisji 26. edycji OKnWPSW są: Jan Karow, Katarzyna Lemańska, Andrzej Lis, Kamila Łapicka, Hubert Michalak, Michał Mizera, Jacek Sieradzki (przewodniczący).
Celem Ogólnopolskiego Konkursu jest popularyzacja współczesnego dramatu polskiego, promocja rodzimych dramatopisarzy, wspomaganie teatrów wystawiających polski dramat i adaptacje polskiej literatury współczesnej oraz nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych. Koordynatorem merytorycznym Konkursu jest Jacek Sieradzki, a koordynatorem organizacyjno-finansowym Maria Stępkowska.
Konkurs finansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a organizowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Komisja Artystyczna:
Jan Karow
Absolwent kulturoznawstwa na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, student wiedzy o teatrze w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Publikuje m.in. na łamach „Teatru” i „Didaskaliów” oraz na portalu e-teatr.pl („Nowa Siła Krytyczna”).
Katarzyna Lemańska
Absolwentka edytorstwa i wiedzy o teatrze (specjalność: performatyka przedstawień) na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracuje w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu i jest członkinią redakcji czasopisma internetowego „Performer”. Publikuje m.in. w Gazecie Teatralnej „Didaskalia”, na taniecPOLSKA.pl i czaskultury.pl.
Andrzej Lis
Studiował polonistykę na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Debiutował w poznańskim miesięczniku „Nurt”. Współpracował z Zofią Wierchowicz w przygotowaniu i realizacji jej najsłynniejszych przedstawień szekspirowskich Tymon Ateńczyk, Ryszard III, Komedia omyłek w teatrach Grudziądza i Warszawy. Napisał libretto do baletu Medea Juliusza Łuciuka dla Teatru Tańca w Poznaniu oraz scenariusz przedstawienia Strofy roku 1983 dla Teatru Nowego w Warszawie. Pracował w teatrach Stefana Jaracza w Olsztynie, Teatrze Muzycznym w Słupsku i Wandy Siemaszkowej Rzeszowie jako konsultant programowy. Współpracował z prof. Martą Fik w kilku kierowanych przez nią projektach badawczych w ramach prac Instytutu Sztuki PAN min. poświeconych teatrowi drugiego obiegu oraz historii teatru polskiego po 1945 roku.
Publikował liczne artykuły o teatrze m.in. w „Teatrze”, „Kulturze”, „Literaturze”, „Przeglądzie Tygodniowym”, „Mirażu”, „Loży”, „Wiadomościach kulturalnych”, „Trybunie Ludu”, „Trybunie”, „Tygodniku Solidarność”, „Lamusie”. Jest autorem i współautorem książek m.in. Raport o stanie polskiego teatru, I Forum – Teatr jutra, Kultura Polska 1989-1997, Teatr Drugiego Obiegu, Czas Teatru, Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej – 10 Lat. Był jurorem wielu festiwali i przeglądów teatralnych, od lat jest członkiem Komisji Artystycznej Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Kamila Łapicka
Teatrolog, dziennikarka, recenzentka. W 2019 uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa w Instytucie Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego. W 2016 została laureatką Nagrody Marszałka Województwa Pomorskiego, lauru III edycji Ogólnopolskiego Konkursu im. Andrzeja Żurowskiego na recenzje teatralne dla młodych krytyków teatralnych. Jej zainteresowania badawcze obejmują: polski i hiszpański teatr współczesny, dramat historyczny oraz artystyczne interpretacje Zagłady. Prowadzi także autorski blog teatralny „Słuchy z teatru (i okolic)”.
Hubert Michalak
Absolwent dramatologii (UJ), doktorant kulturoznawstwa (UO), współpracownik i pracownik teatrów, czasopism, festiwali i instytucji kultury, w Polsce i na świecie. Dwukrotny stypendysta MKiDN, stypendysta w projekcie Dorman. Archiwum otwarte. Prozaik bez wydawcy, performer okazjonalny, dramatopisarz przed debiutem, autor wycinanek, lider warsztatów, nałogowy czytelnik.
Michał Mizera
Doktor nauk humanistycznych, polonista, teatrolog, europeista (wszystkie kierunki ukończone na UJ), adiunkt w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza oraz na Wydziale „Artes Liberales” UW, gościnnie wykładał i wykłada w Instytucie Filologii Klasycznej oraz Instytucie Anglistyki UW, krytyk teatralny i eseista. Publikował m. in. w „Dialogu”, „Teatrze”, „Tygodniku Powszechnym”, „Ruchu Muzycznym”, „Performerze” i „Pulsie Biznesu”. Organizator festiwali („Dedykacje” i „Dramaty narodów” w Krakowie, „Gorzkie żale” w Warszawie, „Pępek świata” w Zakopanem), wypraw teatralnych i obozów naukowo-artystycznych w cyklu „Rzeczpospolita mniej znana”. Kurator wystaw (krakowski Pałac Sztuki, Muzeum Teatralne w Krakowie, Muzeum Teatralne w Warszawie, Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi). W latach 2014-2015 pełnomocnik Włodzimierza Staniewskiego ds. naukowych w Ośrodku Praktyk Teatralnych „Gardzienice”. Pracuje z młodzieżą wybitnie uzdolnioną i nauczycielami w programach Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. Pomysłodawca i autor programu „Szkoły lusławickiej” w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego poświęconej problematyce reformacji. Współautor programu „Inspiratorium” dla nauczycieli z całej Polski, poświęconego pracy z uczniem wybitnie uzdolnionym. W jego opracowaniu nakładem PIW w 2018 roku ukazały się molierowskie przekłady Bohdana Korzeniewskiego. Z wiekiem dziwaczeje i zajmuje się zbieractwem teatralnych (i nie tylko) pamiątek oraz teatralną (i nie tylko) globtroterką. Nadal umie wchodzić na spektakle.
Jacek Sieradzki (przewodniczący)
Krytyk teatralny, absolwent pierwszego rocznika Wydziału Wiedzy o Teatrze PWST w Warszawie. Od dwudziestu siedmiu lat członek redakcji „Dialogu”, od dwudziestu redaktor naczelny, piąty w historii tego pisma. Przez wiele lat recenzent teatralny „Polityki”, obecnie stały współpracownik „Przekroju” i autor comiesięcznego felietonu Intermedia w miesięczniku „Odra”. Pomysłodawca, a od paru lat także szef artystyczny Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje” w Katowicach. W Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej zaangażowany od pierwszej, zarządzonej przez Kazimierza Dejmka edycji. Prywatnie miłośnik muzyki klasycznej oraz włóczęgi po Polsce i świecie – najlepszych odtrutek na nadmiar teatru w życiu.
Projekty
Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej
Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze.