fbpx
Dramaty naczelnego satyryka Rosji

Dramaty naczelnego satyryka Rosji

Wiktor Szendrowicz jest uważany za najważniejszego satyryka współczesnej Rosji. Ostra satyra polityczna przysporzyła mu wielu wrogów w politycznych elitach Rosji.
opublikowano 5 września 2019
Wiktor Szendrowicz jest uważany za najważniejszego satyryka współczesnej Rosji. Ostra satyra polityczna, którą się posługuje, zwłaszcza w programie satyrycznym „Kukły” (był jednym z autorów) w kanale NTW przysporzyła mu wielu wrogów w politycznych elitach Rosji. Program został zdjęty, a kanał zmienił właściciela. Obecnie satyryk współpracuje ze stacjami radiowymi, ma także interesującą stronę internetową (www.shender.ru). Jest współautorem scenariusza filmu „Wow! Generation P” (z 2009 r.) w reż. Wiktora Ginzburga. A także autorem kilkunastu książek, znany jest także jako znakomity aforysta. Próbkę jego aforyzmów otrzymujemy jako bonus do wydanego właśnie przez Agencję Dramatu i Teatru zbioru jego dramatów „Pan Ein i inne historie”.

 

Szenderowicz pełnoaktowe sztuki pisze od 2001 r. Wcześniej pisywał tylko miniatury dramaturgiczne na kilka linijek, jak sam mówi „jak z Zielonej Gęsi Gałczyńskiego”. Przetłumaczonych przez Jerzego Czecha siedem dramatów Szenderowicza to niemal summa jego twórczości dramaturgicznej. Na polski nie zostały jeszcze przetłumaczone jego dwie jednoaktówki. Z przyczyn politycznych nie wszystkie doczekały się wystawienia na rosyjskich scenach.

W Polsce „domem” dramatów Szenederowicza stał się Teatr Współczesny w Warszawie. Jego sztuka „Ludzie i anioły” – błyskotliwa komedia pełna zaskakujących zwrotów akcji – utrzymuje się w repertuarze teatru już od dziesięciu lat. 13 kwietnia 2019 miała tam miejsce kolejna premiera jego dramatu: „Pan Ein i problemy ochrony przeciwpożarowej” – komedii na motywach „Biedermanna i podpalaczy” Maxa Frischa. To tekst o zmaganiach przeciętnego obywatela z wszechwładzą.

4 lutego 2019 r. w TVP miała miejsce premiera „Ekspedycji” czyli jego powiastki filozoficznej „Imiennika Schweitzera”. Młody idealista, wysłannik ONZ wyprawia się do plemienia ludożerców. Ta czarna komedia ukazuje mechanizmy władzy i propagandy.

Pozostałe sztuki zamieszczone w zbiorze to pamflet polityczny „Piotruś”, w którym pierwowzorem bohatera jest Władimir Putin, komedia „Koncepcja” rozgrywająca się wśród arystokracji w starożytnym Rzymie, komedia rozgrywająca się w metrze „Wieczorna eskapada Towarzystwa niewidomych” a także „Poszkodowany Goldiner” – komedia, a po trosze melodramat – jak nazywa go Szenderowicz. Akcję dramatu] umieszcza autor w środowisku rosyjskich emigrantów z XXI r. w Nowym Jorku.

Zbiór dramatów Szenderowicza zawiera także wywiad tłumacza Jerzego Czecha z autorem, w którym dramaturg opowiada o swojej twórczości, mistrzach, wpływie służby wojskowej na podjęcie pracy prozatorskiej, współczesnym teatrze, rosyjskim programie satyrycznym „Kukły”, epizodzie wyborczym (w 2005 r. kandydował do Dumy Państwowej), życiu we współczesnej Rosji.

Wiktor Szenderowicz, „Pan Ein i inne historie”,
Agencja Dramatu i Teatru, Warszawa 2019

Powiązane

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności