Siedem spektakli z teatrów w Poznaniu, Radomiu, Wrocławiu, Gdańsku, Supraślu i Rzeszowie znalazło się w finale Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”. Wszystkie już w kwietniu zostaną pokazane podczas 44. Opolskich Konfrontacji Teatralnych. Komisja Artystyczna Konkursu przyznała również swoje nagrody i wyłoniła laureata Nagrody Specjalnej im. Stanisława Hebanowskiego za odkrycie repertuarowe – został nim spektakl „Żywi i umarli, czyli Bandyci w Piekle” Stanisława Krzesińskiego w reżyserii Joanny Lewickiej zrealizowany przez Fundację Twórczości, Edukacji i Animacji Młodzieży – „Teatrikon” z Lublina.
„Beniowski. Ballada bez bohatera” z Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu (reż. Małgorzata Warsicka), „Ferdydurke” z Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu (reż. Alina Moś-Kerger), „Garbus” z Wrocławskiego Teatru Współczesnego (reż. Marek Fiedor), „Pan Tadeusz, czyli Ostatni Zajazd na Litwie” z Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu (reż. Mikołaj Grabowski), „Śmierć białej pończochy” z Teatru Wybrzeże w Gdańsku (reż. Adam Orzechowski), „Wykład” z Teatru Wierszalin w Supraślu (reż. Piotr Tomaszuk), „Zemsta” z Teatru „Maska” w Rzeszowie (reż. Paweł Aigner) – to najlepsze spektakle „polskiej klasyki” w roku 2018, które powalczą w finale ogólnopolskiego konkursu „Klasyka Żywa” podczas tegorocznych, 44. Opolskich Konfrontacji Teatralnych.Komisja Artystyczna zdecydowała również o przyznaniu nagród dodatkowych twórcom przedstawień nie zakwalifikowanych do finału Konkursu. Wyróżniono Michała Kaletę za rolę biskupa Ignacego Krasickiego w spektaklu „Wielki Fryderyk” w reżyserii Jana Klaty (Teatr Polski w Poznaniu), doceniono przedstawienie dziecięce „Mały Tygrys Pietrek” (Teatr Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach), scenografię Magdaleny Gajewskiej do spektaklu „Damy i huzary albo Play Fredro” (Teatr Wybrzeże w Gdańsku) oraz warstwę muzyczno-wokalną spektaklu „Pan Tadeusz 18” (Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy).
Finałowa lista spektakli to efekt prac Komisji Artystycznej w składzie: Patryk Kencki (przewodniczący), Zuzanna Bućko, Marek Chowaniec, Jagoda Hernik Spalińska, Konrad Szczebiot, Kalina Zalewska, Piotr Zaremba. Członkowie Komisji wyłonili finalistów z 41 zgłoszonych do konkursu przedstawień.
Najlepsze ubiegłoroczne wystawienia polskich klasyków zaprezentowane zostaną podczas 44. Opolskich Konfrontacji Teatralnych / „Klasyka Żywa” (Teatr im. Jana Kochanowskiego) w dniach 9-14 kwietnia 2019. Podczas festiwalu powalczą o główne nagrody konkursu, m.in. za reżyserię, scenografię czy muzykę, oraz o Nagrodę Główną im. Wojciecha Bogusławskiego. Laureatów wyłoni Jury, w którego skład – jak co roku – wejdą znawcy teatru i dramatu, teoretycy i praktycy. Nazwiska członków Jury poznamy niebawem.
W ubiegłym roku w finale konkursu „Klasyka Żywa” również znalazło się 7 spektakli, z których najlepszym, decyzją jurorów 43. Opolskich Konfrontacji Teatralnych / „Klasyka Żywa” okazało się „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Jana Klaty z Narodowego Teatru Starego w Krakowie. Nagrody indywidualne trafiły między innymi do Jana Klaty i zespołu aktorskiego teatru.
Teatry mogą już zgłaszać spektakle do kolejnej – V – edycji konkursu „Klasyka Żywa”, która została właśnie ogłoszona.
Komisja Artystyczna V edycji Konkursu
W tym roku za nominacje do 45 Opolskich Konfrontacji Teatralnych / „Klasyka Żywa” oraz przyznanie nagród dodatkowych odpowiedzialni będą: dr Patryk Kencki (teatrolog, przewodniczący komisji), Tomasz Domagała (krytyk teatralny i filmowy, scenarzysta, aktor), dr hab. Jagoda Hernik Spalińska (teatrolog i historyk teatru), Maria Marcinkiewicz-Górna (teatrolog, selekcjonerka festiwali), Rafał Węgrzyniak (teatrolog, historyk i krytyk teatru), dr Agnieszka Wójtowicz (teatrolog, historyk teatru) oraz Kalina Zalewska (teatrolog, recenzent). Tym samym zachęcamy teatry do zgłaszania swoich premier do rozpoczynającej się właśnie V edycji Konkursu.
Z biogramami członków Komisji Artystycznej można zapoznać się tutaj.