fbpx
„Wesele” zwycięzcą 43. OKT / „Klasyka Żywa”

„Wesele” zwycięzcą 43. OKT / „Klasyka Żywa”

Nagroda Główna dla Jana Klaty.
opublikowano 8 kwietnia 2018

Nagroda Główna im. Wojciecha Bogusławskiego, nagroda dla zespołu aktorskiego, nagrody za scenografię i choreografię oraz nagroda za reżyserię dla Jana Klaty – „Wesele” bezkonkurencyjnym zwycięzcą 43. Opolskich Konfrontacji Teatralnych / „Klasyka Żywa”.

Spośród siedmiu spektakli nominowanych przez Komisję Artystyczną do udziału w 43. OKT/ „Klasyka Żywa” jury w składzie: prof. Barbara Osterloff, Katarzyna Herman, Jan Bończa-Szabłowski, Janusz Opryński, Rafał Węgrzyniak zdecydowało przyznać aż 8 nagród.

Nagroda Główna im. Wojciecha Bogusławskiego w wysokości 50 tysięcy zł trafiła do Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej za spektakl „Wesele”.

Nagroda za reżyserię powędrowała do jego reżysera – Jana Klaty, a nagrodę aktorską jury zdecydowało się przyznać całemu zespołowi tego spektaklu.

Docenieni zostali także twórcy scenografii i choreografii „Wesela” – Justyna Łagowska oraz Maćko Prusak.

– Starałem się w tym spektaklu pokazać wielkość tego tekstu, który zawiera nasze małe tragedie. – mówił po pokazie Jan Klata. Anna Dymna dodała: – Ten zespół to największy skarb, jaki spotkałam w życiu. W obecnej sytuacji my żyjemy jeszcze tylko dlatego, że gramy takie przedstawienie. Uwielbiamy grać „Wesele”, ono ma, szczególnie w dzisiejszych czasach, niezwykłą, dziwną energię, a ja mogę coś o tym powiedzieć – grałam wielokrotnie w „Weselu” w różnych epokach. Czujemy wszyscy na scenie niezwykła więź z widownią.

Nagrodę za muzykę do spektaklu „Chłopi” w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego z Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie otrzymał Jan Duszyński. Wyróżnienie za rolę Jagny w spektaklu „Chłopi” trafiło do Magdaleny Koleśnik.

Jury przyznało także wyróżnienie za twórcze podejście do tekstu niescenicznego w spektaklu „Tajny dziennik” Mirona Białoszewskiego z Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy dla Wojciecha Urbańskiego za reżyserię i Elżbiety Chowaniec za adaptację tekstu.

Pełna treść werdyktu na stronie Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu.

Jednocześnie poznaliśmy także werdykt Komisji Artystycznej III edycji konkursu „Klasyka Żywa”, która po obejrzeniu 44 inscenizacji dawnych dzieł literatury polskiej zgodnie z regulaminem nominowała spektakle biorące udział w 43. OKT / „Klasyka Żywa” i przyznała swoje nagrody.

Nagrodę Specjalną im. Stanisława Hebanowskiego za odkrycie repertuarowe ex aequo otrzymali: Scena Polska Teatru Cieszyńskiego w Czeskim Cieszynie (w koprodukcji z Cieszyńskim Ośrodkiem Kultury „Dom Narodowy”) za spektakl „Lampa oliwna” Emila Zegadłowicza i Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach za „Porwanie Europy” Jarosława Marka Rymkiewicza. Ponadto Komisja Artystyczna zdecydowała o przyznaniu nagród dodatkowych twórcom przedstawień nie zakwalifikowanych do finału Konkursu.

Nagroda za kreację plastyczną spektaklu „Balladyna” Juliusza Słowackiego w reżyserii Agnieszki Olsten z Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu trafiła do Olafa Brzeskiego.

Teonika Rożynek została wyróżniona za muzykę do spektaklu „Listopad” Henryka Rzewuskiego, w reżyserii Tomasza Węgorzewskiego z Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie.

Aleksandra Starzyńska otrzymała nagrodę za scenografię do spektaklu „Przygody Pędrka Wyrzutka” Stefana Themersona w reżyserii Ewy Marii Wolskiej z Teatru „Pinokio” w Łodzi.

W głosowaniu jury dziennikarskiego zwyciężyło „Wesele” w reżyserii Jana Klaty. Jury społeczne przyznało swoją nagrodę spektaklowi „Dziady” Teatru Wierszalin z Supraśla. Jury młodych nagrodziło dwa spektakle: „Wesele” Jana Klaty i „Chłopów” Krzysztofa Garbaczewskiego.

Tegorocznym Opolskim Konfrontacjom Teatralnym, będącym jednocześnie finałem trzeciej edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”, towarzyszyło hasło „Moc klasyki”. W ciągu sześciu intensywnych festiwalowych dni zaprezentowano siedem najciekawszych inscenizacji klasycznej literatury polskiej ostatniego sezonu. Do Opola przyjechały inscenizacje z Krakowa, Warszawy, Lublina, Supraśla, Katowic i Kalisza.

Widzowie, którzy w tych dniach odwiedzali teatr i jego okolice, wzięli także udział w licznych imprezach towarzyszących, między innymi: rozmowach z twórcami, koncertach, czy opolskiej edycji ogólnopolskiego projektu Spacerownik Teatralny Instytutu Teatralnego. Festiwal był także okazją do objerzenia wystawy zdjęć III edycji Konkursu Fotografii Teatralnej. Nie zabrakło także warsztatów edukacyjnych dla młodzieży.

 

 

 

 

fot. Krzysztof Ścisłowicz

Zobacz również