Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza w cztery kolejne poniedziałki października na warsztaty Magdaleny Ptasznik Oddech, zamknięte oczy, eksplozja: ćwiczenia choreograficzne w ramach cyklu Ruch w Instytucie 2017/2018.
Doświadczanie, obserwowanie i nazywanie tego, co pojawia się w ruchu, co wydarza się w przestrzeni (bazowanie na technikach somatycznych Skinner Releasing, Body Weather, Body Mind Centering i doświadczeniu pracy choreograficznej).
Terminy spotkań:
2 października 2017 | godz. 09:00 | Warszawa Instytut Teatralny, ul. Jazdów 1, w godz. 09.00-11.00.9 października 2017 | godz. 09:00 | Warszawa: Wielka Oficyna – Podchorążówka, Łazienki Królewskie, w godz. 09.00-11.00.16 października 2017 | godz. 09:00 | Warszawa: Instytut Teatralny, ul. Jazdów 1, w godz. 09.00-11.00.30 października 2017 | godz. 09:00 | Warszawa: Instytut Teatralny, ul. Jazdów 1, w godz. 09.00-11.00.
Ruch w Instytucie 2017/2018 to kontynuacja programu pilotażowego, który trwał od marca do czerwca 2017. W sezonie 2017/ 2018 proponujemy trzy cykle zajęć z Renatą Piotrowską-Auffret, Magdaleną Ptasznik i Tomaszem Przytyckim (wrzesień – listopad 2017), Izabelą Chlewińską, Urszulą Wojtkowiak i Katarzyną Sitarz (styczeń – marzec 2018), Anną Nowicką, Weroniką Pelczyńską i Marią Stokłosą (kwiecień – czerwiec 2018). Dwugodzinne zajęcia odbywać będą się w poniedziałki od 9:00 do 11:00.
BILETY:
Wstęp na pojedyncze zajęcia 30 pln*
* cena nie dotyczy osób powyżej 60 roku życia. Osoby powyżej 60 roku życia będą mogły kupić bilet przed zajęciami w księgarni „Prospero” w Instytucie Teatralnym w cenie 15 zł.
Informacje:
bilety@instytut-teatralny.pl (tel. +48 791 877 377),
O warsztatach w pytaniach do choreografki i jej odpowiedziach:
1. Czym jest dla Ciebie choreografia?Choreografia to otwarty zbiór metod tworzenia tańca lub ruchu. Choreografia bada możliwości wytwarzania znaczeń wychodząc od ruchu nie od znaku. Choreografia może być pracą z ciałami ożywionymi lub nieożywionymi, traktuje ruch jako element współtworzący dzieło – komunikujący, budujący obecność. Choreografia stawia ruch w centrum, nie traktuje go jako ozdobnik, element poboczny czy 'divertissement’. W konkretnych utworach choreografię rozumiem jako zespół warunków (wyborów dotyczących przestrzeni, ciał, uważności, skupienia, nabytych w próbach umiejętności), pozwalających na realizację konkretnej performatywnej sytuacji, której elementem jest ruch, cielesność.
2. Co jest według Ciebie najistotniejsze w pracy z aktorem/ performerem w teatrze?W pracy w teatrze dramatycznym najważniejsza jest dla mnie praca nad ruchem i cielesnością jako elementami dramaturgicznymi równie ważnymi innym składowym działa. W szerszym ujęciu istotna jest dla mnie praca, która rozwija u aktora wachlarz narzędzi, pozwalających na świadome używanie ciała jako elementu współistniejącego z tekstem i emocjami. Ważne jest dla mnie pokazanie możliwości zmiany podejścia w budowaniu sceny/ postaci – zwrócenie uwagi, że ruch może być początkiem tego procesu, że ruch w swojej materialności, w określonym kontekście jest nośnikiem znaczeń.
3. Na czym chciałabyś/chciałbyś skupić się podczas prowadzonych przez siebie zajęć?Zajęcia skupiać się będą na rozwijaniu świadomości, doświadczaniu i myśleniu o ruchu jako elemencie performatywnym, tzn. wytwarzającym znaczenia. Nie będziemy zajmować się jego psychologią czy symboliką, ale fizycznością, jego kierunkami, jakościami, relacjami w przestrzeni i między ciałami. Będziemy doświadczać, obserwować i nazywać to, co pojawia się w ruchu, co wydarza się w przestrzeni. Korzystać będziemy z metod pracy z ciałem, bazujących na technikach somatycznych (Skinner Realising, Body Weather, Body Mind Centering) oraz narzędzi choreograficznych, proponujących sposoby rozwijania i komponowania ruchu. Nie będziemy odtwarzać ruchu, ale pracować z zadaniami, podczas których wykonywania uczestnik samodzielnie go wytwarza. Będziemy doświadczać ruchu oraz obserwować się nawzajem, wspólnie pogłębiając rozumienie ruchu jako elementu scenicznego.
Magdalena Ptasznik
Choreografka, performerka, absolwentka School for New Dance Development (SNDO) w Amsterdamie i Wydziału Socjologii na Uniwersytecie Warszawskim. Stypendystka programów DanceWEB 2011 (ImPulsTanz, Wiedeń), NRW Tanzrecherche 2013 (Niemcy), Stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2014. Jest autorką prac solowych (m.in. surfing, surface.territory, exercises for a hero) prezentowanych m.in. w Holandii, Niemczech, Portugalii, Rumunii i Polsce. Angażuje się również w projekty oparte na współpracy artystycznej (Surplus z hiszpańską choreografką i artystką wizualną Mariną Colominą, Złote Demony z Marią Stokłosą i Martą Ziółek). Od kilku lat współpracuje z reżyserami realizującymi swoje projekty w teatrze dramatycznym (pracowała m.in. z Łukaszem Kosem, Gosią Wdowik, Anną Karasińską). Razem z Marią Stokłosą i Renatą Piotrowską stworzyła roczny Kurs Choreografii Eksperymentalnej Choreografia w Centrum, który w 2017 roku będzie miał swoją trzecią edycję.
Projekty
RUCH W INSTYTUCIE 2017/2018
Zajęcia z ruchu i świadomości ciała.