Do 18 sierpnia trwa nabór na warsztaty „Pojęcia mylące” Teresy i Andrzeja Wełmińskich, które odbędą się w dniach 22-26 sierpnia w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego.
Warsztaty prowadzone przez Teresę i Andrzeja Wełmińskich prezentują Teatr Cricot 2 jako zjawisko istotne i unikalne w skali światowego teatru.
Ich praktyka pochodzi z kreatywnego uczestnictwa w teatrze Tadeusza Kantora od 1973 roku, a po rozwiązaniu teatru – z kontynuacji działalności teatralnej i pracy nad własnymi, autonomicznymi spektaklami.
Prace bazują na lokalnym charakterze miejsca oraz indywidualnych zdolnościach i możliwościach uczestników. Ćwiczenia zaczynają się najczęściej od elementarnych zachowań na scenie. Przedmiot i sposób posługiwania się nim, przestrzeń, czas oraz ich transformacje, ruch, struktury spektaklu, montaż scen, znaczenie tekstu itp.
Zajęcia obejmują nie tylko ćwiczenia głosowe, fizyczne, ruchowe, opanowanie rytmu, umiejętności przeistaczania i przekształcania postaci, ale też konstrukcję przedmiotów i kostiumów niezbędnych do etiud scenicznych. W procesie zachodzą nieustające sprzężenia zwrotne pomiędzy wszystkimi uczestnikami i innymi elementami, powoli krystalizują się syntezy i zaczyna się spajanie wszystkich elementów w formie autonomicznych akcji i etiud.
W każdym wypadku rezultat warsztatów jest odmienny, a ostateczny pokaz ma unikalną formę.
Aby zapisać się na warsztaty, należy wykupić bilet online lub w kasie Cricoteki do 18 sierpnia.
cena – 60 zł (gratis powyżej 65 roku życia). Warsztaty odbędą się w dniach 22-26 sierpnia w godzinach 16:00-20:00.
O prowadzących:
Teresa Wełmińska – aktorka, reżyser. Ukończyła Studium Medyczne w Krakowie. W latach 1976-1990 współpracowała z Tadeuszem Kantorem i występowała w spektaklach Teatru Cricot 2: „Umarła klasa”, „Gdzie są niegdysiejsze śniegi”, „Wielopole, Wielopole”, „Niech sczezną artyści”, „Nigdy tu już nie powrócę” i „Dziś są moje urodziny”. Od 1992 wraz z Andrzejem Wełmińskim realizuje spektakle teatralne oraz prowadzi warsztaty teatralne.
Andrzej Wełmiński – absolwent wydziału grafiki krakowskiej ASP (dyplom u prof. Włodzimierza Kunza, 1977). Zajmuje się rysunkiem, malarstwem, fotografią, tworzy obiekty i instalacje. Związany z Galerią Foksal i Galerią Krzysztofory. Aktor, reżyser. Współpracował z Tadeuszem Kantorem, w latach 1973-1990 brał udział we wszystkich realizacjach i tournée Teatru Cricot 2. Wraz z żoną Teresą twórca spektakli: „Manjacy” z Aktorami Teatru Cricot 2, 1993; „Ameryka czyli nie oglądaj się za siebie” z Aktorami Teatru Cricot 2, 1995; „Demon ruchu” w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, 1996; „Rzeźnia” wg Sławomira Mrożka w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, 1997; „Da liegt der Hund begraben – Germanias Halluzinationen” – Theater Rampe, Stuttgart, 1997; scenografia do spektaklu muzycznego „De Dolende Ney” – Amsterdam, 1999; „Hydromaschinen Prozession” – teatralna akcja plenerowa w ramach imprezy „stadt im fluss” na zamówienie władz miasta Esslingen, 2005; „Minęło, minęło i tak przeminą wszystkie historie” z Aktorami Teatru Cricot 2, 2007; „Traumatikon” – Rose Bruford College, Londyn, 2011; „Flammarion” – La MaMa Spoleto, 2011; „Pages from the Book of” – Rose Bruford College, Londyn, 2012, spektakl prezentowany na Międzynarodowym Festiwalu Istropolitana Project w Bratysławie (otrzymał dwie główne nagrody w kategoriach: „Wybitne Osiągnięcie oraz Najlepsza Produkcja”), w Edynburgu na festiwalu Fringe, w Moskwie na Moscow International University Theatre Festival.
Teresa i Andrzej Wełmińscy prowadzą wykłady i warsztaty dotyczące historii, teorii (filozofii) oraz praktyk scenicznych Teatru Cricot 2. Warsztaty prowadzone były między innymi w Stuttgarcie, Romainmotier, w Rote Fabryk w Zurychu, Scuola Teatro Dimitri Verscio, Loughborough University UK, University of Washington USA, w Rose Bruford College w Londynie, w Uniwersytecie Teherańskim.
POJĘCIA MYLĄCE
Tegoroczny cykl warsztatów teatralnych współorganizowanych przez Cricotekę i Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego koncentruje się wokół „pojęć mylących” – terminów opisanych przez Tadeusza Kantora w jego pismach. Zaproszeni do współpracy aktorzy Teatru Cricot 2 – Roman Siwulak, Ludmiła Ryba, Andrzej Kowalczyk, Andrzej i Teresa Wełmińscy, Bogdan Renczyński oraz Tomasz Dobrowolski – przygotowując plan swoich warsztatów, pracowali wokół pięciu pojęć rozróżnionych przez Kantora: „imitacji”, „naśladownictwa”, „udawania”, „atrapy” i „wraku”. Sięgnięcie do tekstu teoretycznego w pracy scenicznej pozwoli uczestnikom lepiej zrozumieć idee artysty oraz umożliwi poznanie sposobów na wykorzystanie ich w praktyce.
Kalendarium
Pojęcia mylące
Warsztaty z Teresą i Andrzejem Wełmińskimi