fbpx
Zakończenie obchodów Roku Teatru Polskiego za granicą

Zakończenie obchodów Roku Teatru Polskiego za granicą

Spektakl „Diuna 1961” Komuny// Warszawa, warsztaty prowadzone przez Martę Górnicką – reżyserkę i twórczynię rewolucyjnego Chóru Kobiet, wystawa fotografii...
opublikowano 11 grudnia 2015

Spektakl „Diuna 1961” Komuny// Warszawa, warsztaty prowadzone przez Martę Górnicką – reżyserkę i twórczynię rewolucyjnego Chóru Kobiet, wystawa fotografii ukazujących polski teatr w obiektywie Magdy Hueckel – to główne zdarzenia Dni Polskiego Teatru w Teheranie, które zakończą obchody Roku Teatru Polskiego za granicą. Organizatorami projektu są Ambasada RP w Teheranie, MSZ, MKiDN oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Dni Polskiego Teatru w Teheranie potrwają od 13 do 18 grudnia. Zainauguruje je wernisaż wystawy, na którą złożyło się kilkadziesiąt fotografii autorstwa Magdy Hueckel, prezentujących najważniejsze polskie spektakle ostatnich lat. Wśród nich znalazły się obrazy z przedstawień w reżyserii między innymi Jany Klaty, Mai Kleczewskiej, Krzysztofa Warlikowskiego, Krystiana Lupy, Pawła Wodzińskiego. Wystawa nosi tytuł: „Podglądanie duchów, fotografowanie ciał. Polski teatr w obiektywie Magdy Hueckel”.

13 grudnia irańska publiczność obejrzy spektakl „Diuna 1961” – autorski projekt Komuny// Warszawa, w którym twórcy opisują fikcyjną wyprawę autora „Diuny” do Iranu w 1961 roku. Podobnie jak w literackim oryginale osią spektaklu staje się tu pustynia, na którą – być może pod wpływem narkotyków – wyrusza Frank Herbert i gdzie doznaje olśnienia, kreśląc możliwe scenariusze rozwoju świata.

Filozoficznie „pustynia” to miejsce spotkania z Bogiem, ze sobą, przemiany, nowego początku lub śmierci. Pustynia we współczesnym świecie to złoża ropy, a więc źródło bogactwa i władzy, ale także zagrożenie zagładą z powodu braku wody. W projekcie „Diuna 1961” Komuna// Warszawa porusza się po tych wszystkich obszarach, łącząc je za pomocą specyficznej formy teatralnej: opery mówionej. Artyści, zacierając granicę pomiędzy prawdą a fałszem, zadają widzowi te same pytania, jakie towarzyszyły Frankowi Herbertowi w 1961 roku: czym jest przyszłość, jak nasze wizje wpływają na rzeczywistość, lub – po prostu – co stanie się jutro?

W ciągu sześciu Dni Polskiego Teatru w Teheranie zaprezentowane zostaną także inne spektakle, między innymi „Anhelli. Wołanie” Teatru ZAR i grany na świeżym powietrzu pod Vahdat Hall – największą irańską salą koncertowo-operową mieszczącą się w centrum Teheranu – „Faust” Stowarzyszenia Teatralnego A PART. Znany irański reżyser Atilla Pesyani zaprezentuje również swój spektakl „Bezpowrotność” oparty na przetłumaczonej na język perski poezji Tadeusza Różewicza.

Codziennie odbywać będą się także wykłady poświęcone polskiemu teatrowi. Dyrektor Instytutu Teatralnego Dorota Buchwald opowie o strukturze organizacyjnej, zarządzaniu i finansowaniu teatrów w Polsce, wykład o teatrze niezależnym poprowadzi Witold Mrozek, prof. Dariusz Kosiński poszuka wspólnie z uczestnikami wykładu inspiracji twórczością Tadeusza Kantora i Jerzego Grotowskiego we współczesnym polskim teatrze, projekty związane z przygotowaniami Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016 przybliży kurator „ESK Wrocław 2016” Jarosław Fret, a Reza Soroor – irański znawca polskiego teatru – przedstawi teherańskiej publiczności współczesnych polskich reżyserów: Krystiana Lupę, Krzysztofa Warlikowskiego, Mikołaja Grabowskiego i Maję Kleczewską.

W programie znalazły się także warsztaty dla artystów z Iranu. Poprowadzą je Jarosław Fret i Simona Sala, Andrzej Wełmiński oraz reżyserka i twórczyni Chóru Kobiet Marta Górnicka, która podczas warsztatowej pracy spotka się tylko z kobietami.

Dni Polskiego Teatru w stolicy Iranu zakończą obchody – organizowanego przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych przy współpracy z Instytutem Teatralnym – Roku Teatru Polskiego za granicą. W ramach obchodów przez cały rok polskie placówki dyplomatyczne organizowały interaktywne cykle wykładów, warsztatów i prezentacji wideo przygotowane z myślą o zagranicznych środowiskach akademickich i teatralnych.

Zobacz również