fbpx
HUECKEL/TEATR

HUECKEL/TEATR

Zapraszamy na premierę albumu fotografii teatralnej HUECKEL/TEATR (23 listopada o 19:00). Towarzyszyć jej będzie wystawa-slideshow zdjęć teatralnych Magdy Hueckel...
opublikowano 23 listopada 2015

Zapraszamy na premierę albumu fotografii teatralnej HUECKEL/TEATR (23 listopada o 19:00). Towarzyszyć jej będzie wystawa-slideshow zdjęć teatralnych Magdy Hueckel zatytułowana Podglądanie duchów, fotografowanie ciał oraz dyskusja prowadzona przez Krzysztofa Pijarskiego, w której udział wezmą:

– Agata Adamiecka-Sitek- Aga Dwernicka- Magda Hueckel- Wojciech Nowicki.

Premierę albumu poprzedzi wręczenie nagród laureatom pierwszej edycji „Konkursu Fotografii Teatralnej” oraz otwarcie wystawy prac uczestników Konkursu w Galerii Instytutu Teatralnego (godz. 18:00).

WSTĘP WOLNY

ADRES:

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiegoul. Jazdów 100-467 Warszawa

HUECKEL/TEATR

Album fotografii teatralnej Magdy Hueckel

Koncepcja i wybór zdjęć: Wojciech Nowicki i Magda HueckelProjekt graficzny: Witold SiemaszkiewiczWydawca: Instytut Teatralny im. Zbigniewa RaszewskiegoPartner: Fundacja Sztuk Wizualnych

Kalendarium

zobacz wszystkie

FOTO/TEATR

HUECKEL/TEATR

23.11

Wręczenie nagród laureatom KFT.

czytaj dalej

Wojciech Nowicki o albumie:

Nigdy jako widz nie widziałem aż tyle, nie tak dokładnie, tak z bliska. Nigdy nie byłem tak bardzo w środku wydarzeń scenicznych. Nie bez przyczyny, bo Hueckel wraz z aktorami krąży tam, gdzie ja nigdy nie będę krążył – w środku wydarzeń. Jest w tych fotografiach nieodparta reportażowość, ale nie ta, do której przywykliśmy, inna, nowa: to przeniesiona do czarnego pudła teatru street photography, zbieranie wszystkiego, co przyniesie życie, cieszenie się światłem odnalezionym w kanionach ulic, zdziwienie twarzą w grymasie. Patrzę więc na zdjęcia Hueckel nie jak na wypełnienie zamówienia, wywiązanie się z kontraktu rzemieślnika (udokumentować to, co ważne, w ten sposób, aby pozostało rozpoznawalne i dawało spektaklowi dłuższe życie); dostrzegam w nich samoistne, oparte na przyjemności obserwacji trwanie. Nie lepsze ani nie gorsze niż trwanie spektakli, które udokumentowała, inne po prostu, bo oparte na innych zasadach. Jej zdjęcia należą już wyłącznie do świata sztuk wizualnych, fotografii dokumentalnej najwyższej próby. Forma – niezależna od materii teatralnej, z którą ma do czynienia – jest jej własna, osobna.

Wojciech Nowicki Obnażanie (tekst kuratorski)

Magda Hueckel o albumie:

Z założenia staram się nie narzucać  ze swoimi interpretacjami. Nie chcę być na kontrze do języka ani sensu spektaklu, wchodzić w żadne krytyczne spięcia. Pamiętajmy jednak, że to bardzo rozmyty obszar, bo mogę iść tylko za własnym odczuwaniem. Siłą rzeczy staję się medium nieobojętnym dla przekazu, mimo że usilnie podążam za opowieścią reżysera, jej temperaturą, dynamiką, sposobem obrazowania, a także tematem.

Im dłużej pracuję z jakimś reżyserem, reżyserką i zespołem, tym to doświadczenie staje się ciekawsze. Coraz lepiej rozumiem język artysty, jego dynamikę, coraz lepiej udaje mi się ukazać indywidualność twórczą. Fotografowanie staje się mniej intuicyjne, coraz bardziej świadome, precyzyjne oraz zdefiniowane, bliskie konkretnej, indywidualnej estetyki.

To nie znaczy, że nie ma w moich zdjęciach wspólnego mianownika. Jest kilka tematów i przestrzeni, które szczególnie mnie pociągają. Często na przykład kieruję obiektyw na drugi plan, niekoniecznie zajmuje mnie to, co najbardziej widoczne. Interesuje mnie też relacja między ciałem a projekcjami wizualnymi, tak silnie obecnymi w dzisiejszym teatrze. I oczywiście wracam do tematów poruszanych w moich autorskich fotografiach. Dręczy mnie temat przemijania, transformacji, koła życia i śmierci, jak również alienacji i samotności – i tego też jest dużo w moich fotografiach teatralnych.

Magda Hueckel w rozmowie Agatą Adamiecką-Sitek i Iwoną Kurz Podglądanie duchów, fotografowanie ciał

Zobacz również