fbpx
SZKOŁA PEDAGOGÓW TEATRU – DRUGA EDYCJA

SZKOŁA PEDAGOGÓW TEATRU – DRUGA EDYCJA

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego otwiera nabór do drugiej edycji Szkoły Pedagogów Teatru. Oferta adresowana jest przede wszystkim do pracowników i...
opublikowano 20 listopada 2013

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego otwiera nabór do drugiej edycji Szkoły Pedagogów Teatru. Oferta adresowana jest przede wszystkim do pracowników i współpracowników teatrów, które brały udział w programie „Lato w teatrze”, do osób współpracujących z instytucjami i organizacjami, które mają aspirację do stworzenia działów edukacyjnych w swoich placówkach i przymierzają się do udziału w tegorocznym projekcie „Lato w teatrze”.

Szkoła Pedagogów Teatru zaprojektowana została jako 10 dwudniowych spotkań warsztatowych, które będą odbywały się od stycznia do listopada 2014 roku w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.Celem organizowanego szkolenia jest podniesienie kompetencji i zdobycie nowych umiejętności w obszarze pedagogiki teatralnej przez pracowników teatrów, którzy są odpowiedzialni za kształt i jakość działań edukacyjnych.

Chcielibyśmy, żeby Instytut Teatralny był miejscem, gdzie pedagodzy teatralni mogą uzyskać:• inspirację,• merytoryczne wsparcie,• szansę na wymianę doświadczeń.

DO POBRANIA:

Formularz zgłoszeniowy (ZIP, 47 KB)

KOSZT:

1000 zł (cały kurs)150 zł (pojedyncze zajęcia)

KONTAKT

Informacji dotyczących kursu udziela oraz zgłoszenia przyjmuje:Justyna Sobczykjsobczyk@instytut-teatralny.pl

Termin nadsyłania zgłoszeń: do 31 grudnia 2013 roku. 

PROGRAM:

31 stycznia – 1 lutego 2014Justyna SobczykWstęp do pedagogiki teatralnej

28 lutego – 1 marca 2014 Marta Białek, Justyna Sobczyk, Magdalena SzpakProjektowanie działań edukacyjnych. W poszukiwaniu systemowych rozwiązań. Cz. 1                                           

28-29 marca 2014  Nick Clements Kreatywna współpraca

25-26 kwietnia 2014  Anna Brzezińska, Julita Wojciechowska  Psychologia rozwojowa – co warto wiedzieć tworząc teatr z dziećmi i młodzieżą?23-24 maja 2014 Światowy Kongres Stowarzyszenie Dzieci i Młodzieży Assitej 2014 sympozjum oraz warsztaty w ramach kongresu: Teatr jako przestrzeń emancypacji. O pracy na scenie z osobami niepełnosprawnymi.

13-14 czerwca 2014 Agnieszka BłońskaWspółtworzenie spektaklu – o pracy teatralnej bez istniejącego tekstu

29-31 sierpnia 2014Konrad SobczykTrening interpersonalny. Zespół

26-27 września 2014 Szkoła Liderów – Doradztwo i SzkoleniaWzmocnij w sobie lidera! Warsztat wspierający kompetencje liderskie edukatorów

24-25 października 2014Maria StokłosaChoreograficzny punkt widzenia

28-30 listopada 2014  Marta Białek, Justyna Sobczyk, Magdalena Szpak Projektowanie działań edukacyjnych dla  konkretnej instytucji.  Cz. 2 

PROWADZĄCY:

Marta Białek –  prezeska Zarządu Towarzystwa Inicjatyw Twórczych „ę”, superwizorka linii Otwarty Sektor Kultury, koordynatorka programu „Zoom na domy kultury”. Socjolożka i dziennikarka; absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego i Laboratorium Reportażu Collegium Civitas. Autorka projektów społecznych i książek poświęconych animacji kultury i działaniom społecznym. Prowadzi szkolenia z zakresu tworzenia i zarządzania projektami społecznymi.                           

Agnieszka Błońska – reżyserka i aktorka teatralna. Absolwentka Bristol Old Vic Theatre School, School of Physical Theatre w Londynie, Akademii Praktyk Teatralnych Gardzienice oraz Stosowanych Nauk Społecznych na Uniwersytecie Warszawskim. Współpracuje z angielskimi grupami teatralnymi: WildWorks, Desperate Men, DotComedy oraz Mercurial Wrestler. Autorka projektu „Next Village” w National Theatre Studio w Londynie. W 2008 r. nominowana do nagrody Arts Foundation dla młodego reżysera. Współzałożycielka grupy teatralnej Equaldoubt, której debiutancki spektakl „Suffocation” („Duszność”) został nagrodzony na festiwalu Malta w Poznaniu. W Polsce zrealizowała m.in.: „Miłosierdzie Gminy” (Teatr im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu), „Exportowcy” (Teatr im. J. Słowackiego w Koszalinie), „Był sobie Dziad i Baba”, „Maria Stuart, czytanie – wykład”, „Grubasy” (Instytut Teatralny w Warszawie) oraz „Fale” na podstawie V.Woolf (Teatr Ochoty w Warszawie).

Anna Brzezińska – profesor dr hab. Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, pracuje w Instytucie Psychologii UAM, jest liderem Zespołu Wczesnej Edukacji w Instytucie Badań Edukacyjnych w Warszawie, członkiem Rady Naukowej IBE. Członek Komitetu Psychologii PAN i Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, ekspert Fundacji Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komensky’ego, członek Kapituły Funduszu Społecznego Krajowej Rady Notarialnej w Warszawie, laureatka Nagrody Marii Weryho-Radziwiłowicz w roku 2010; członek Komitetów Redakcyjnych czasopism: Studia Psychologiczne, Problemy Wczesnej Edukacji, Forum Dydaktyczne, Dziecko Krzywdzone. Autorka publikacji naukowych i popularno-naukowych z zakresu psychologii rozwoju i edukacji oraz zdrowia publicznego. Autorka monografii (kilka wydań) Społeczna psychologia rozwoju (Wydawnictwo Scholar), współautorka książki W poszukiwaniu złotego środka. Rozmowy o rozwoju człowieka (Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 2005), redaktorka i autorka podręczników, m.in. Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (GWP, 2005). Redaktorka razem z Zuzanną Toeplitz książki Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży (SWPS Academica, 2007).

Nick Clements – trener kreatywności, w 1981 założył  grupę artystyczną The Pioneers, która w ciągu 20 lat stała się jedną z wiodących organizacji działających w obszarze community arts. Specjalizuje się w pracy w obszarach o wysokim potrzebach socjalnych, przy wykorzystaniu szerokiej gamy dziedzin sztuki, rzemiosł artystycznych oraz kreatywnych umiejętności. Prowadzi szkolenia na temat „kreatywnej współpracy” dla specjalistów z różnych dziedzin. Teoria kreatywnej współpracy polega na prezentacji metod, które pozwalają ludziom wyrazić siebie, być słyszalnym oraz wspierają ich w opowiadaniu własnych historii we właściwy dla nich sposób (taniec, sztuka teatralna, film, ceramika, rzeźba, rysunek)  Pracuje również jako szkoleniowiec w szpitalach, centrach zdrowia i opieki, gdzie szkoli profesjonalistów w dziedzinie zdrowia psychicznego oraz innych obszarów, aby wykorzystywali kreatywność w swojej praktyce (w swojej pracy). Wykładowca na Staffordshire University.

Julita Wojciechowska – doktor psychologii, absolwentka UAM w Poznaniu. W pracy naukowej zajmuje się rozwojem dzieci i młodzieży oraz  funkcjonowaniem i wyzwaniami dla współczesnych rodziców. W rozważaniach teoretycznych i działaniach praktycznych koncentruje się wokół środowiskowych i rodzinnych uwarunkowań zaburzeń rozwojowych oraz uwarunkowań kształtowania się nawyków żywieniowych. Autorka książek: „Powiem ci skąd się biorą dzieci. Trudne rozmowy z dzieckiem”, „Jak być sobą wśród kolegów? Trudne rozmowy z nastolatkiem” oraz rozdziałów publikacjach naukowych m.in. „Wiek po niemowlęcy: Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać?”, „Wczesna dorosłość. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać?”  W: A. Brzezińska, (red.), „Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczny podręcznik psychologii rozwoju”.

Szkoła Liderów – Doradztwo i Szkolenia – przedsięwzięcie powołane do życia przez dwa podmioty: Stowarzyszenie Szkoła Liderów oraz Columbus Doradztwo i Szkolenia. Szkoła Liderów powstała latem 1994 roku z inicjatywy profesora Uniwersytetu Oxfordzkiego Zbigniewa Pełczyńskiego. W lutym 1997 roku przekształciła się w Stowarzyszenie Szkoła Liderów, które działa w całym kraju. Misją stowarzyszenia jest wspieranie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego. Szkoła Liderów w trakcie 16 lat swojego funkcjonowania przeprowadziła programy rozwojowe, w tym szkolenia, dla ponad 3 000 liderów z całej Polski i Europy Wschodniej. Uczestnicy programów Szkoły Liderów to przede wszystkim działacze społeczni, publiczni i samorządowi oraz przedsiębiorcy mający w swoich działaniach troskę o dobro społeczne. Dzięki Szkole Liderów efektywnie działają na rzecz swoich środowisk lokalnych, jednocześnie rozwijając własną karierę zawodową. Columbus Doradztwo i Szkolenia reprezentuje Szkołę Liderów – Doradztwo i Szkolenia od strony formalnej i prawnej.

Justyna Sobczyk – pedagożka teatru ( Universität der Künste w Berlinie, wydział pedagogiki teatralnej, Master of Arts),absolwentka wydziału pedagogika specjalna na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Wiedzy o Teatrze (wydział zaoczny) w warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza. Stypendystka organizacji GFPS (GemeinschaftfürWissenschaftund Kultur in Mittel- undOsteuropa), DAAD (DeutscherAkademischerAustauschDienst) oraz  Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W trakcie studiów aktorka alternatywnego teatru Wiczy w Toruniu. Na co dzień pracuje w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, gdzie inicjuje i rozwija projekty z zakresu pedagogiki teatralnej. Od 8 lat prowadzi Teatr 21, www.teatr21.pl. Reżyserka spektaklu dla dzieci „Teatralny Plac Zabaw Jana Dormana”. Współtwórczyni Stowarzyszenia Pedagogów Teatru.

Konrad Sobczyk – mediator, superwizor, trener umiejętności rozwiązywania konfliktów. Posiada 10 letnie doświadczenie pracy z konfliktami i sytuacjami trudnymi w: organizacjach, projektach, sporach społecznych i rodzinnych. Prowadzi szkolenia i warsztaty dostarczając  narzędzi przygotowujących do rozwiązywania konfliktów dla szerokiego spektrum organizacji. Jeden z pionierów superwizji mediacyjnej w Polsce.  Ukończone kursy:• Kurs mediacji, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych na Uniwersytecie Warszawskim• Szkoła mediacji w  Berlińskim Instytucie Mediacji• Training in International Family Mediation, TIM (Child Focus, MiKK, KatholiekeUniversiteit  Leven, Centrum Internetionale Kinder Ontvoering) Brussels)• Szkoła Trenerów zorganizowana przez Szkołę Trenerów Organizacji Pozarządowych• Szkoła Superwizji, BAFM, Niemcy• Trening superwizyjny, Instytut Mediacji, Heidelberg• Superwizja przy pomocy rzeźby i inscenizacji w Berlińskim Instytucie MediacjiSpecjalizuje się w prowadzeniu mediacji w organizacjach, projektach, konfliktach społecznych i rodzinnych. Prowadzi szkolenia przygotowujące do roli mediatora. Realizuje warsztaty doskonalące w budowaniu zrozumienia między skonfliktowanymi stronami oraz pracy z emocjami w konflikcie. Prowadzi superwizję dla zespołów projektowych oraz zespołów organizacyjnych i trenerskich. Wdraża kontrakty współpracy oraz prowadzi conflictcoaching. Wspiera negocjatorów w sytuacjach impasowych.

Magdalena Szpak – koordynatorka projektów edukacyjnych w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego.  Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej oraz Podyplomowego Studium Menedżerów Kultury Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Prezeska Stowarzyszenia Pedagogów Teatru, gdzie koordynowała ogólnopolski projekt „Teatr. CTRL+V” (warsztaty dla nauczycieli i licealistów) oraz „Ja jestem ja” (spektakl z osobami niepełnosprawnymi i warsztaty dla przedszkolaków oraz pedagogów przedszkolnych). Koordynatorka Biura Światowego Kongresu Teatru dla Dzieci i Młodzieży ASSITEJ 2014. Od 2008 r. w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie koordynuje działania edukacyjne przeznaczone dla widowni teatralnej w każdym wieku – od niemowląt do seniorów, m.in. projekt „Teatralny Plac Zabaw Jana Dormana”(cykl działań promujący ideę pedagogiczno-teatralną wybitnego twórcy teatru dziecięcego), ogólnopolską akcję „Lato w teatrze” (warsztaty teatralne dla dzieci i młodzieży w okresie wakacyjnym), projekt „TISZ” (Teatr i Szkoła – współpraca wybranych teatrów i szkół), polsko-niemiecki projekt „Idealne miasto” (spektakl z młodzieżą z Warszawy i z Berlina), zabawy dla dzieci i rodziców „Teatranki”. Prowadziła dyskusje teatralne w ramach Klubu Aktywnego Widza przeznaczone dla widowni +/-50. Prowadzi warsztaty teatralne dla dzieci, młodzieży i nauczycieli.

Marysia Stokłosa – ukończyła choreografię w School for New Dance Development (SNDO) w Amsterdamie oraz wydział tańca współczesnego w London Contemporary Dance School at The Place. Jest autorką spektakli – „Intercontinental”, „Prawa Półkula”, „Vacuum”, „Fall in D” oraz prac multidyscyplinarnych we współpracy z artystką wizualną Julią Staniszewską (projekt „X Apartments” oraz wideo-performens „Spotkanie 1”). Zrealizowała film tańca „Burdąg”, pokazywany m.in. podczas prezentacji młodej sztuki Nova Polska, Lille 2001. Spektakl „Zatańczmy Chopina“ w jej choreografii, stworzony na zamówienie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, miał swoją premierę podczas polskiego dnia na Expo 2010 w Szanghaju. W latach 2006–2008 była związana z choreografem Jeremym Wade’em, występując w „Glory” oraz „And pulled out their hair…” m.in. w Berlinie, Brukseli, Nowym Jorku, Buenos Aires i Montevideo. Tańczyła także w „This Universe” Maiji Reety Raumanni, „Project Zero Point” Sary Shelton Mann, „Die Zauberflote” Mina Tanaki, „B.O.B. The Final Cut” Dicka Wonga; „sex me not” Aitany Cordero. Prowadzi Fundację Burdąg i współtworzy Centrum w Ruchu.

Zobacz również