Trzeci spektakl Marty Górnickiej to kontynuacja prowadzonej przez reżyserkę pracy nad stworzeniem nowoczesnego CHÓRU tragicznego, w której centrum leży krytyczna refleksja nad człowiekiem ustanawianym przez kulturowe, społeczne, ekonomiczne i religijne normy.Tym razem głos CHÓRU wymierzony jest w rzeczywistość powszechnego urynkowienia. To ciało/głos społeczeństwa zakleszczonego między terrorem bezrobocia a wymogiem pracy ponad siły. Na scenie staje chór performerów, by wykonać ekstatyczne requiem dla systemu, w którym wolność zmieniła się w technologię władzy. Libretto wykorzystuje wiersze Władysława Broniewskiego, fragmenty przemówień, listów, dziecięcych wyliczanek, które CHÓR zderza z dyskursem filozoficznym i hasłami reklamowymi.
„Jestem całopalną ofiarą każdego systemu” – pisał o sobie Broniewski, ujawniając dramatyczne napięcie między miażdżącą presją ideologii, a wiarą w siłę poetyckiego słowa, które miało zarazem rewolucjonizować świat i ratować podmiotowość. Dziś te teksty, przepisane na chórową maszynerię zbiorowego ciała i głosu, uderzają z nieprawdopodobną siłą. Socrealistyczny hymn pracy brzmi jak korporacyjna pieśń performansu efektywności.
REQUIEMASZYNA to esej o relacji języka i władzy. Punktem wyjścia dla tej pracy stał się rytmiczno-robotyczny język wierszy Broniewskiego i jego wstrząsający poetycki życiorys, który zmiksował się w mojej głowie z kampanią reklamową Benettona Zostań bezrobotnym roku, Marszem Imperialnym z „Gwiezdnych Wojen”, dźwiękiem przeżartej rakiem krtani poety. Zależało mi na tym, by obnażyć totalitaryzm współczesnych strategii nadzoru i dyscypliny; mechanizmy, które zmieniają mieszkańców neoliberalnego raju w armię robotników/robotów. (Marta Górnicka, reżyserka)
Producenci dziękują Marii Pijanowskiej-Broniewskiej i Ewie Zawistowskiej za wyrażenie zgody na wykorzystanie w spektaklu tekstów Władysława Broniewskiego.
czas trwania: 50 minut (bez przerwy)
Prapremiera: 24.03.2013 Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, WarszawaPremiera francuska: 22.05.2013 La Filature – Scène Nationale, MulhousePremiera niemiecka: 14.06.2013 Ringlokschuppen, Mülheim an der Ruh
TWÓRCY:
Libretto na podstawie tekstów Władysława BroniewskiegoKoncept, libretto, reżyseria: Marta GórnickaPartytura: IENKonsultacja literacka: Agata AdamieckaChoreografia: Anna GodowskaScenografia: Robert RumasKostiumy: Arek ŚlesińskiKierowniczka produkcji: Monika Sadkowska
Wykonawcy:Antoni Beksiak, Justyna Chaberek, Maciej Dużyński, Michał Głowacki, Paweł Góralski, Bartosz Grędysa, Anna Jagłowska, Borys Jaźnicki, Ewa Konstanciak, Adam Konowalski, Wiesław Kowalski, Grzegorz Kuraszkiewicz, Janusz Leśniewski, Maciej Łagodziński, Kamila Michalska, Grzegorz Milczarczyk, Jakub Mróz, Magda Roma Przybylska, Anna Rączkowska, Dominika Stefańska, Kaja Stępkowska, Dawid Wawryka, Anna Wodzyńska, Łukasz Wójcicki, Marcin Zarzeczny
Producent:Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
Koproducenci:La Filature – Scène NationaleThéâtre National de StrasbourgLe Maillon – Théâtre de StrasbourgRinglokschuppen – Mülheim an der Ruhr
BILETY:
Rezerwacja biletów w Teatrze Polskim w Bydgoszczy tel. (52) 339 78 18fax. (52) 339 78 40
XII FESTIWAL PRAPREMIER:
Szczegóły na temat festiwalu na stronie www.teatrpolski.pl
ADRES:
Teatr Polski im. Hieronima Konieczki al. Mickiewicza 285-071 Bydgoszcz