„Perfromance jako siła jest niebezpieczna, zabójcza i sprawująca władzę. Sam w sobie jest pewną formą władzy, którą władza polityczna potrafi przejąć, wywołać, ale nigdy nad nią do końca nie panuje” — z wywiadu z Dariuszem Kosińskim, opublikowanym w Notesie.na.6.tygodni #85
„Teatra polskie. Rok katastrofy” to książka o dramatycznych wydarzeniach i „przedstawieniach”, jakie miały miejsce w Polsce między 10 IV 2010 roku a 10 IV 2011, a zarazem próba zajęcia wobec nich stanowiska. Autor opisuje, analizuje i interpretuje kolejne akty całorocznego dramatu od rozpoczynającej go katastrofy, przez ceremonie żałobne, kampanię wyborczą, „obronę krzyża” i uliczną wojnę o pamięć, po wielki finał rocznicowych obchodów. Spoglądając na nie z perspektywy badacza przedstawień i performansów, stara się wyjść poza doraźne spory i komentarze polityczne. Tematem książki nie są przyczyny katastrofy smoleńskiej, lecz jej – równie katastrofalne – skutki: to, co ujawniło się i ustanowiło w ich trakcie w teatrze narodowym Krakowskiego Przedmieścia. Wśród okrzyków „tu jest Polska!” czas najwyższy zadać pytanie „jaka?”.
Wydawcy: Znak, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie
W SPOTKANIU UDZIAŁ WEZMĄ:
prof. Krystyna Duniec – zajmuje się historią teatru XX wieku oraz teatrem najnowszym w Pracowni Teatru Współczesnego Zakładu Historii i Teorii Teatru w Instytucie Sztuki PAN. Wykłada w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej w Warszawie i jest kierowniczką takich projektów badawczych jak „Rzeczy Teatralne. Komputerowa baza danych” (1999-2002), „Rzeczy Teatralne. Teatrologia polska w Europie” (2004-2007) oraz „Rodzina w kulturze postfeministycznej” (2010-2013). Jest również współautorką książki „Soc i sex. Diagnozy teatralne i nieteatralne”, która uhonorowana została Nagrodą Fundacji Kultury w 2009 roku oraz autorką monografii „Jan Kreczmar. Grał jakby uczył”. Napisała także: „Kaprysy Prospera. Szekspirowskie inscenizacje Leona Schillera” oraz „Ciało w teatrze. Perspektywa antropologiczna”, która została wydana w minionym roku w Warszawie. Obecnie pracuje nad kolejną: „Mięso i krew. Ciało w teatrze współczesnym”.
dr Joanna Krakowska – absolwentka filologii angielskiej Uniwersytetu Warszawskiego, adiunkt w Instytucie Sztuki PAN, wice-naczelna miesięcznika „Dialog”, historyczka teatru współczesnego, eseistka, tłumaczka, redaktorka. Jest współautorką zbioru esejów „Soc i sex. Diagnozy teatralne i nieteatralne” (2009), nagrodzonego w konkursie Fundacji Kultury, oraz redaktorką książek „Teatr drugiego obiegu” (2000), „Aktor teoretyczny” (2002), „Teatr. Rekonstrukcje” (2004). Jej książka „Mikołajska. Teatr i PRL” (2011) była nominowana do nagród literackich Gryfia i Nike.
prof. Dariusz Kosiński — historyk teatru i dramatu, badacz polskich tradycji przedstawieniowych i ich współczesnych kontynuacji. Mieszka w Nowym Targu, wykłada na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, pracuje także we Wrocławiu jako dyrektor naukowy Instytutu im. Grotowskiego. Niemal nieustannie jest w drodze. Najważniejsze książki: „Polski teatr przemiany” (Wrocław 2007), „Grotowski. Przewodnik” (Wrocław 2009) oraz „Teatra polskie. Historie” (Warszawa 2010). W tej ostatniej, wyróżnionej m.in. Nagrodą Znaku Hestii im. Ks. Prof. Józefa Tischnera i Nagrodą Naukową im. Jerzego Giedroycia, starał się zrozumieć i pokazać, co Polacy sobie i światu przedstawiają nie tylko na scenach, ale też na ulicach, placach, w kościołach i na polach bitew. „Teatra polskie. Rok katastrofy” to ciąg dalszy tej refleksji.
ORGANIZATORZY:
Fundacja Bęc ZmianaNotes.na.6.tygodniwww.notesna6tygodni.pl
PARTNERZY: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiegoksięgarnia Tajne Komplety
KUP ON-LINE:
Książka dostępna na stronie księgarni PROSPERO i w najlepszych księgarniach w całej Polsce.
ADRES:
Tajne Komplety – księgarniaPrzejście Garncarskie 250-107 Wrocław