Badania nad stanem kultury, w tym teatrów, zbyt często ograniczają się do danych ilościowych, pomijając analizy jakościowe. Dowiadujemy się, jakie były średnie wydatki na kulturę w gospodarstwie domowym, przy czym wśród pozycji budżetowych są zakup sprzętu audio-video i wyjście na koncert (np. do pubu); wiemy, ile książek przeczytał statystyczny Polak, ale brak wywiadów pogłębionych, jaka to była literatura. Wreszcie, możemy znaleźć informację o ilości premier zrealizowanych w danym teatrze, frekwencji na przedstawieniach, jednak próba jakościowej analizy uczestnictwa w życiu teatralnym stolicy właściwie nie ma racji bytu. (jest przez badaczy pomijana). Planując badanie warszawskich scen, byliśmy przekonani, że konieczne jest wypełnienie tej luki. By to zrobić przeprowadziliśmy ankiety i wywiady wśród 1) widzów 33 warszawskich teatrów; 2) przedstawicieli środowisk profesjonalnych; 3) studentów Wiedzy o Teatrze AT i Instytutu Kultury Polskiej UW.
Jako że badania te dotyczyły niemal dziewiczych terenów badań jakościowych warszawskiej publiczności teatralnej (nikt bowiem w ostatnich latach nie podjął się próby badań jakościowych publiczności szerszego spektrum warszawskich teatrów) traktujemy ich wyniki (je jako) jako punkt wyjścia do dalszych analiz, mając świadomość, że nie dostarczają niepodważalnych diagnoz i zamkniętych odpowiedzi, (a raczej sygnalizują) za to (i otwierają) inicjują dyskusję nad problematyką, bez której podjęcia nie można określić ani miejsca ani rangi współczesnego teatru w polskim życiu kulturalnym.
Szczegółowy raport poniżej:
Autorzy koncepcji programowej: dr Agata Siwiak, Karol WittelsEksperci: prof. zw. dr hab. Wojciech Burszta, prof. UAM dr hab. Ewa Czaplińska,prof. nadzw. dr hab. Krystyna Duniec
Projekt realizowany przez Fundację Generacja TR Warszawa w partnerstwie z Fundacją Obserwatorium, Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego oraz TR Warszawa.