Teatr dźwięku – co to dzisiaj znaczy? Czym jest i jak daleko może sięgać dźwiękowy eksperyment („erotofon” – co to takiego)? Jakim językiem posługują się twórcy nowych słuchowisk? Między innymi nad tym zastanawiać się będą 20 stycznia w Instytucie Teatralnym wybitni praktycy i teoretycy eksperymentu dźwiękowego z Polski i zagranicy. Tego dnia w IT odbędzie się konferencja (wstęp wolny) poświęcona nowemu językowi słuchowisk i roli eksperymentu w jego kształtowaniu. Poprzedza ona emisję pierwszego słuchowiska w ramach nowego Studia Teatralnych Form Eksperymentalnych.
W ostatnich latach wyraźnie wzrosło zainteresowanie słuchowiskiem jako autonomicznym gatunkiem sztuki. Można nawet mówić o zjawisku „boomu na teatr dźwięku”. Liczne prezentacje festiwalowe i wydawnictwa płytowe są tego dowodem. Dlaczego tak się dzieje? Co jest w tej formie interesującego dla współczesnych artystów, a co dla słuchaczy?
Studio Teatralnych Form Eksperymentalnych im. Eugeniusza Rudnika to wspólna inicjatywa Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego i Teatru Polskiego Radia. W pierwszej połowie 2017 roku, raz w miesiącu, na antenie Programu III Polskiego Radia emitowane będą słuchowiska będące dziełem specjalnie powołanych zespołów twórczych składających się z muzyków, artystów dźwięku, reżyserów, dramatopisarzy, kompozytorów. Kuratorami cyklu są Michał Januszaniec (IT) i Krzysztof Sielicki (Teatr PR).
Pierwsze nowe słuchowisko już w styczniu: „Próżnia prześwietlona” na podstawie korespondencji Bronisława Malinowskiego i Stanisława Ignacego Witkiewicza, autorstwa Jacka Sienkiewicza i Lukáša Jiřički z udziałem Mirosława Zbrojewicza, Klary Bielawki i Antoniego Beksiaka.
Nowe słuchowiska – eksperyment
Emisje nowych słuchowisk poprzedzi jednodniowa konferencja naukowa wprowadzająca w temat współczesnych poszukiwań eksperymentalnych w obszarze dźwięku, muzyki i teatru.
Konferencja odbędzie się 20 stycznia 2017 roku (piątek) w Instytucie Teatralnym (początek o godzinie 10:00). Wezmą w niej udział teoretycy i praktycy eksperymentu dźwiękowego z Polski i zagranicy. Badacze, artyści i odbiorcy przyglądać się będą wspólnie formie radiowego teatru, próbując opisać i zaprezentować, jakimi językami posługują się współcześni twórcy, jakie są ich strategie artystyczne, jak szeroko słuchowisko może być powiązane i inspirowane przez inne gatunki sztuki, takie jak instalacja, muzyka konkretna, field recording, film eksperymentalny i performance.
Tematem będzie eksperyment i jego rola w kształtowaniu nowego języka słuchowisk oraz sposób, w jaki dźwięk może stawać się autonomicznym narzędziem narracji w teatrze radiowym. Osobnym wątkiem będzie również historia i znaczenie dawnego Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia jak i osoba niedawno zmarłego Eugeniusza Rudnika.
WSTĘP WOLNY
ADRES:
Instytut Teatralnyim. Zbigniewa Raszewskiegoul. Jazdów 100-467 Warszawa
PROGRAM KONFERENCJI:
10.00 – 11.30Krzysztof Szlifirski: Studio Eksperymentalne Polskiego Radia | historia studia i metody pracyZuzanna Solakiewicz: Od zielonych ludzików do erotofonii, czyli opowiadanie dźwiękiem według Eugeniusza Rudnika
Przerwa 11:30 – 12.00
12.00 – 14.00Małgorzata Dziewulska: Muzyczność w teatrzeMonika Pasiecznik: Tekst w „muzyce relacyjnej”. O strategiach konceptualnych w najnowszej muzyceDariusz Brzostek: „Mlaśnięcie. Czytanie Blanchota – słuchanie (o)powieści” – pozawerbalne i pozajęzykowe techniki czytania literaturyAnna R. Burzyńska: Stefan Kaegi (Rimini Protokoll), Christoph Schlingensief – audio walks i eksperymenty radiowe
Przerwa 14.00 – 15.00
15.00 – 17:00Michał Mendyk: Uniwersum radiowe, czyli o nieteatralnej naturze słuchowiskaLukáš Jiřička: Hörspiel – Teatr wyobraźniAndrzej Brzoska: Cele i środki reżyserii dźwięku w eksperymentalnym kreowaniu narracji dźwiękowejLorenz Aggermann – Uniwersytet Justusa Liebiga w GießenAntoni Michnik: Współczesne polskie słuchowiska